Iskola a határon VII. rész
„A legbüszkébbek arra vagyunk, hogy a kifejezetten magas tanulmányi színvonalat a hasonlóan magas minőségű kulturális és sporttevékenység mellett egy nagyon színes, befogadó és tartalmas diák közéletiséggel tudjuk ötvözni.”
„A legbüszkébbek arra vagyunk, hogy a kifejezetten magas tanulmányi színvonalat a hasonlóan magas minőségű kulturális és sporttevékenység mellett egy nagyon színes, befogadó és tartalmas diák közéletiséggel tudjuk ötvözni.”
A veszprémi Lovassy László Gimnázium, a győri Révai Miklós Gimnázium és a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium – ezek a legjobb vidéki középiskolák a Quattrocento Kiadó 2012-es, a magyarországi gimnáziumok, szakközépiskolák és technikumok rangsorát tartalmazó kiadványa alapján.
Sorozatunkban az első 10 helyezett középiskolát mutatjuk be röviden, megszólaltatva annak vezetőit is.
A lista összeállítói elsősorban „hagyományos” szempontokat – az érettségin és az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) elért eredményeket, a nyelvvizsga- és továbbtanulási arányt, valamint a 2010-es országos kompetenciamérés eredményeit – vették figyelembe. Emellett vizsgálták a kollégiumi lehetőségeket, a speciális fakultációkat, az oktatott idegen nyelvek számát és a nemzetközi kapcsolatokat.
A sorrend felállításakor a különböző szempontokat más-más mértékben vették figyelembe. A tanulmányi eredmények adták a végeredmény nyolcvan százalékát, az iskolai szolgáltatások – például a tehetséggondozó foglalkozások száma, a termek felszereltsége és az egy diákra jutó könyvtári könyvek száma – tizenkét százalékát, a „kényelmi szolgáltatások”, például a megközelíthetőség, a sportolási lehetőségek és a szabadon használható számítógépek száma nyolc százalékát. A 100 legjobb magyar középiskola című kiadvány teljes, a budapesti középiskolákat is tartalmazó rangsoráról itt olvashattok.
Az intézmények nem helyezési sorrendben következnek, a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola a hetedik lett. Árendás Péter igazgatót kérdeztük.
– Mennyire tartják reálisnak ezt a rangsort?
A lista minden szereplőjét különösen jó középiskolának tartom, megtiszteltetés ebbe a körbe bekerülni. Érdekességképpen megjegyzem, hogy megyeszékhely közvetlen határában, különösen a főváros közvetlen határában (lásd Budaörs és Szigetszentmiklós) különösen nagy „fegyvertény” kiemelkedően jó iskolát csinálni, hiszen 20-25 perc alatt számos kiváló iskola érhető el minden megyeszékhelyen, különösen a fővárosban.
– Önök miben érzik magukat a legerősebbnek? Mely képességükre a legbüszkébbek?
A legbüszkébbek arra vagyunk, hogy a kifejezetten magas tanulmányi színvonalat a hasonlóan magas minőségű kulturális és sporttevékenység mellett egy nagyon színes, befogadó és tartalmas diák közéletiséggel tudjuk ötvözni.
– Tükrözi-e egy hasonló felmérés a „szellemet”, egy iskola által az oktatáson túl nyújtott értékeit?
Minden felmérés féloldalas, ugyanakkor minden felmérés eredményeiből, következtetéseiből le lehet, és célszerű is levonni számos, az iskolaépítési stratégia kialakítása szempontjából fontos megállapításokat.
– A hasonló rangsorok elején szerepelni mit „hoz a konyhára” egy iskolának?
Minden bizonnyal segíti az iskolát keresők tájékoztatását, ezáltal növeli az intézmény keresettségét, népszerűségét.
– Milyen arányban vannak diákjaik között a helyiek illetve a vidékiek?
A tanulók körülbelül 55%-a helybeli, a többiek budapestiek, ill. a közeli települések lakói.
– Ha Ön Budapesten lakna, melyik középiskolába járatná legszívesebben gyermekét; illetve vidéken melyiket választaná?
Ha Budapesten, különösen, ha Budán laknék, egyértelműen az Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI-t választanám. Ha „vidéken”, mondjuk Budaörs közelében laknék, akkor még inkább.