Jön az új közétkeztetési rendelet
Lezárultak a szakmai egyeztetések, napokon belül megjelenik a közétkeztetési rendelet új változata – mondta a család-, ifjúsági és nemzetközi ügyekért felelős államtitkár szerdán Budapesten.
Novák Katalin egy szakmai programon közölte, a hosszú előkészítő munka után tavaly januárban megjelent rendelet óta eltelt 1,5 évben gyűjtötték a tapasztalatokat, sok „építő kritikát” is kaptak, így tehát ezek mentén születtek meg a változtatások a jogszabályban. Az államtitkár kiemelte, felelősséggel tartozik a kormány azért az egymillió gyermekért, akik bölcsődében, óvodában és iskolában étkeznek, ugyanakkor fontos a kontroll a szülőnek is, hogy tudja, mit kap a gyereke a menzán.
Az államtitkár az új rendeletből három lényeges elemet emelt ki: a sóbevitel mértékének változását, a mesterséges édesítőszerek tiltását és a tej zsírtartalmának emelését.
Kifejtette: sok kritika érte a sófelhasználás drasztikus csökkentését, így az eredeti jogszabály 2 gramm/nap mennyiségét 2-5 gramm/napra változtatták az új szabályozásban. Emellett megtiltja a rendelet a mesterséges édesítőszerek használatát (kivéve, ha erre egészségügyi okból van szükség), továbbá három évesnél idősebb gyermekek esetében a tej zsírtartalmát 1,5 százalékosról 2,8 százalékra változtatták.
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) „Élj könnyebben!” elnevezésű egészségnevelő kampányának sajtótájékoztatóján Pozsgay Csilla, az OGYÉI főigazgatója kifejtette, időszerű volt a közétkeztetési rendelet tavalyi bevezetése, hiszen az egészséges táplálkozás kihat a gyerekek egészségére.
Megjegyezte, Magyarország dobogós helyen van az elhízás tekintetében a világon, minden negyedik lány és minden ötödik kisfiú elhízott vagy túlsúlyos. A rendelettel mintát lehet adni a családnak is, hogy lehet egyszerre ízletesen és egészségesen is főzni – tette hozzá.
Pozsgay Csilla bejelentette, hogy az OGYÉI elindítja egészségnevelő kampányát, amely során a diákok szavazatai alapján keresik Magyarország ötven legfinomabb menzáját, és a gyerekek dönthetnek arról is, hogy melyik cég legyen 2016 közétkeztetője.