A kamaszok fele szerint biztonságos ittasan vezetni: megdöbbentő kutatási eredmények
Egy új, Magyarországon végzett kutatás aggasztó eredményekkel állt elő a fiatalok vezetési szokásaival kapcsolatban.
Aggasztó eredmények
A legutóbb Magyarországon végzett reprezentatív kutatás számos aggasztó eredményt mutat a fiatalok, pontosabban a “Z” generáció – az 1996-tól 2007-ig születettek – vezetési szokásaival kapcsolatban. A mintegy ötezer résztvevőt felölelő felmérés többek között vizsgálta a kamaszok tudatmódosító szerekhez, biztonsági övhöz való hozzáállását, illetve KRESZ ismereteikről is képet ad. A tesztelésből levont következtetések és adatok sajnos kevésbé biztatóak.
A hazai balesetek tíz százalékáért felelős az ittas vezetés
A felmérés – melyet a Mercedes-Benz Hungária Kft. a Közlekedéstudományi Intézettel és az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottságával összefogva végzett – a 12-18 év közötti korosztályra terjedt ki. Ők azok, akik hamarosan jogosítványt szereznek (vagy már rendelkeznek is azzal), és szülői felügyelet nélkül közlekedhetnek. A kutatás kimutatásai alapján elmondható, hogy Magyarországon a balesetek tíz százalékáért felelős az ittas vezetés, és évente átlagosan tíz gyermekkorú halálos áldozata van a szerencsétlenségeknek. Ezen adatok tükrében aggasztónak minősül, hogy a vizsgálat során megkérdezett fiatalok közel fele (46,4 százalék) szerint nem veszélyes egy sör elfogyasztása után volán mögé ülni. A válaszadók húsz százaléka gondolja továbbá, hogy ez a helyzet még fél deciliter tömény szeszesital ledöntését követően is rendben van.
A válaszadók közel negyede utazott már ittas sofőrrel
A kutatás arra is rákérdezett, hogy a kamaszok ültek-e már ittas sofőr mellett, a válaszokból pedig kiderült, hogy a résztvevők közel negyede utazott alkoholos befolyásoltság alatt álló vezetővel, aki az esetek felében egy idősebb családtag volt. “A megfelelő és magabiztos szabályismeret, a rutin, az éber tudat és a szülői példa mind szerepet játszanak egy baleset elkerülésében, ezért is ad aggodalomra okot, hogy sok esetben pont a szülők, vagy más, közeli családtagok mutatnak rossz példát a legbefolyásolhatóbb korosztály számára” – hangsúlyozta Győrfi Pál, a Mercedes-Benz közlekedésbiztonsági nagykövete. Kiemelte, az adatok azért is aggasztóak, mert egy baleset jóval az ütközés előtt kezdődik, ezért egy másodperc is életeket menthet.
A cikk ITT folytatódik