Kötelező önkéntesség! – Fából vaskarika?

A középiskolás fiataloknak egyre több esetben „kötelezővé” teszik az önkéntes munkát. De vajon mit jelent ez nekik? E témakör apropóján tartott kerekasztal beszélgetést az Ashoka: Dr. Gyarmathy Éva pszichológus, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, a tehetségügy elismert szakértője, Kalányos Szilvia, az Ashoka Fiatalok a Változásért kezdeményezés önkéntes diákja, illetve Demeter Zsazsa, az Ashoka Magyarország képviselője részvételével.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. november 27. bencze.aron

A középiskolás fiataloknak egyre több esetben „kötelezővé” teszik az önkéntes munkát. De vajon mit jelent ez nekik? E témakör apropóján tartott kerekasztal beszélgetést az Ashoka: Dr. Gyarmathy Éva pszichológus, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, a tehetségügy elismert szakértője, Kalányos Szilvia, az Ashoka Fiatalok a Változásért kezdeményezés önkéntes diákja, illetve Demeter Zsazsa, az Ashoka Magyarország képviselője részvételével.


Az Új közoktatási törvény szerint: az érettségi vizsga megkezdésének feltétele, hogy a tanuló 60 óra önként választott igazolt társadalmi tevékenységet végezzen az érettségi vizsgára jelentkezés időpontjáig.

Félelem a kudarctól

Ez a koncepció fából vaskarika, nyelvtanilag is értelmezhetetlen – mondott ítéletet az intézkedés kapcsán Dr. Gyarmathy Éva pszichológus, aki szerint nyilvánvalóan fontos ez a téma, azonban így nem lehet megoldani a problémát. Véleménye szerint tudni kell megfelelő módon közvetíteni egy-egy változást, különben semmilyen célt nem lehet vele elérni. A Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa emlékeztetett arra, hogy eddig bármi, amit kötelezővé tettek, bukásra volt ítélve, a diákok utálták. Példaként a néptáncot említette.

Az önkéntességgel Gyarmathy szerint a legtöbbet adhatja magának az ember. „Bármit teszek, azzal több leszek, hiszen tapasztalatot szerzek” – jegyezte meg. Ugyanakkor – folytatta – a választás szabadsága rendkívül fontos ezekben az esetekben. Mint mondta, az önkéntesség ereje elsősorban a hatni tudásban van.  – Egyfajta mély biztonságot ad annak, aki véghezviszi. Ha megengedhetem magamnak az önkéntességet, akkor erős vagyok. Azonban manapság épp ezt az érzést nem tudják átadni az iskolában a diákoknak. Azt sulykolják, nem értenek semmihez. Ezért nem lesz önbizalmuk, ezért nem vállalnak el feladatokat, mert félnek a kudarctól.

Érezni kell

Demeter Zsazsa, az Ashoka Magyarország képviselője szerint, ha a családi mintából nem tudja a gyermek megtanulni az önkéntességet, akkor igenis szükség van arra, hogy valahol megismerkedjen vele. Véleménye szerint mindenkinek meg kell érezni, milyen közösségben lenni. A közösség az önkéntes munka legjobb része, és az empátia készségének az elsajátítása – tette hozzá. Kalányos Szilvia, az Ashoka Fiatalok a Változásért kezdeményezés önkéntes diákja ehhez kapcsolódva arra hívta fel a figyelmet, hogy egy Vöröskeresztes táborban való részvétel hetekig képes feltölteni, és olyan energiával ruházza fel, ami jól jön a szürke hétköznapokban.

Önkéntesség, ingyenesség

A kerekasztal beszélgetésen kitértek az önkéntes munka értékére is. Az Ashoka hazai képviselője szerint az önkéntességnek nagyobb értéke van, mint a megfizetett munkának, hiszen nem pénzért teszed. Ugyanakkor elismerte, az ilyen jellegű gesztusokat nem is lehet pénzben mérni. Kalányos Szilvia ezzel kapcsolatosan úgy fogalmazott: aki ingyen képes becsületesen elvégezni egy munkát, az pénzért is hasonló lelkesedéssel fogja tenni. Gyarmathy Éva pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a munka elvégzése mellett az a plusz hozadék, amit az önkéntesek tudnak hozzátenni egy feladat elvégzéséhez az felbecsülhetetlen érték.

A pszichológus a társadalmi felelősségvállalásról szólva a hitelesség kérdését feszegette. Mint mondta, vajon mennyire veszik komolyan azok a céget a támogatást, akik azzal vannak elfoglalva, hová kerül ki a logójuk és mekkora méretben a kampány során? Gyarmathy Éva szerint a hosszú távú gondolkodás rendkívül fontos ebben az esetben. Példaként egy venezuelai bankot hozott: a pénzintézet zenei tanulásra oktatta a fiatalokat. Számításaik szerint ugyanis minden egyes befektetett dollár 1,68 dollárt eredményez, hiszen a tanult fiataloknak lesz munkája, bankszámlája és jövedelme. Ez a fajta szponzorálás sem egyoldalú, ugyanakkor komoly hatással bír.