Közösségi média gyermeknyelven

Megjelent egy gyermekeknek szóló, az ő nyelvükön megírt, közösségimédia-használati tanácsokat tartalmazó kiadvány Nagy-Britanniában. Az útmutatóra azért volt szükség, mert Anna Longfield gyermekbiztos szerint a Facebook, az Instagram, a Snapchat, a WhatsApp és a YouTube nem tesz eleget azért, hogy a használatához fűződő rendelkezéseit érthetően, egyszerűen kommunikálja.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
facebook
2017. október 10. Család.hu

A közösségimédia-oldalak szerződési feltételeit a Schillings adatvédelmi ügyvédi irodával együttműködve egyszerűsítették és fordították le a gyermekek nyelvére. Az Instagram máris közölte, hogy az egyszerűsített változat számos pontatlanságot tartalmaz.

Az útmutató egyébként válasz a gyermekbiztosok Felnőni a digitális korban című jelentésére, melyben beszámolnak arról, hogy a legtöbb gyermeknek fogalma sincs, milyen feltételeket fogad el, amikor a közösségimédia oldalakra regisztrál. (Csendben jegyezzük meg, hogy jó eséllyel a felnőttek zömének sem…) A gyermekek 13 éves kortól regisztrálhatnak, de abszolút fogalmuk sincs arról, hogy ezzel átadják a magánélethez való jogaikat, illetve a személyes adataik tulajdonjogát vagy annak az anyagnak a tulajdonjogát, amit közzétesznek” – jelezte a BBC-ben Anna Longfield.

A biztos éppen ezért sürgeti a kormányt, hogy vegye át az Európai Unió általános adatvédelmi rendelkezéseit, amely arról is rendelkezik, hogy minden, gyermekek által is használt digitális szolgáltatás 2018 májusáig köteles egyszerűsíteni felhasználási feltételeit.

Reakciók

Az Instagram közleményben reagált a kritikákra és nem tartja helyesnek, hogy úgy tüntetik fel, mintha a gyermekek személyes adatait, a kapcsolati hálójukat, a személyes üzeneteik tartalmát, vagy azt, hogy kivel beszélgetnek, a hozzájárulásuk nélkül osztanák meg a reklámozókkal. A gyermekbiztos a felhasználási feltétek 17 oldalas, 5000 szavas, egy gyermek számára áttekinthetetlen hosszúságú leírása miatt is kritizálta a szolgáltatót. De jogi oldalról nézve a rövidített verzió pontatlanabb és a cég ügyvédje szerint több zavart is okozhat. „Ha bonyolult koncepciókat kell elmagyarázni, azt bizony néhány esetben csak sok szóval lehet” – jelentette ki Robert Lands, a Howard Kennedy ügyvédi iroda munkatársa.

A Facebook szóvivője szerint a cég azt szeretné, ha minden felhasználó biztonságban érezné magát az oldalon. Olyan eszközöket használnak, amelyek tanácsokat adnak a témában és könnyen érthetően tájékoztatják a szülőket és a felhasználókat az adatbiztonság és az adattudatosság alapjairól.

A cikk ITT folytatódik.