Kuponos nyaralás: olcsó, mégse biztos, hogy megéri

Az elmúlt két évben terjedtek el a kuponos ajánlatokat kínáló oldalak. Jelenleg három nagy cég van a piacon, akiknél a legnagyobb forgalmat az utazási bónok adják, ezt követi a szépségápolás és az egészségre vonatkozó ajánlatok. Az utazás népszerűsége érthető, hisz ez a legdrágább tétel a három közül, és elsőre valóban vonzónak tűnnek az ajánlatok, hisz kinek ne volna kedve mondjuk 120.000 Ft helyett 30.000-ért nyaralni menni?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. június 24. szabo.daniel

Az elmúlt két évben terjedtek el a kuponos ajánlatokat kínáló oldalak. Jelenleg három nagy cég van a piacon, akiknél a legnagyobb forgalmat az utazási bónok adják, ezt követi a szépségápolás és az egészségre vonatkozó ajánlatok. Az utazás népszerűsége érthető, hisz ez a legdrágább tétel a három közül, és elsőre valóban vonzónak tűnnek az ajánlatok, hisz kinek ne volna kedve mondjuk 120.000 Ft helyett 30.000-ért nyaralni menni?


A szállodáknak, panzióknak akár meg is érheti „olcsó” vendégekkel feltölteni a kihasználatlan helyeket, bár a listaárnál minimum 65 százalékkal olcsóbban adott árakhoz még hozzájön a kuponos cég jutaléka is, amely 30-50 százalék közt mozog. A szállásadóknak ennek ellenére megéri az üzlet, harmaduk újra visszatér akciós ajánlattal.

Míg a vevők jól járnak a kuponos vásárlással, az eladók kevésbé. Hogy miért? Mert a kedvezményadás épp a vendégek odacsábításáról szól – csakhogy a tapasztalat azt mutatja, hogy a kedvezményes áron érkezőknek eszük ágában sincs később teljes áron visszatérni (tehát ugyanazért többet fizetni), inkább keresnek egy másik kuponosat. A másik oldal, hogy több turisztikai fórumon is arról írnak a kuponnal üdülők, hogy hátrányos megkülönböztetés érte őket a szálloda/panzió részéről. Máshová ültették őket, „olcsó” vendégnek tekintették, és nem úgy bántak velük, mint a „rendes”vendégekkel.

Kérdés, miért adnak minimum 50 százalék kedvezményt a hotelek, amire még rá jön a kuponoscég 30-50 százaléka is? Holtszezonban egyértelmű a helyzet, a szálláshely akkor is költségekkel jár, ha egy fia vendég sincs. Ekkor a kuponos vendégek is jobbak, mint a semmi. Gyorsan telítődni tud ennek révén egy szálloda, de a hirtelen érkező vendégek akár káoszt is okozhatnak.

Ezért egyes cégek ellenőrzik a teljesíthetőséget, mielőtt meghirdetik az akciót, és mindenkit megpróbálnak lebeszélni a drasztikus vendégszám emelésről. Egy ilyen szálláshely ugyanis nem fogja tudni a szobáit listaáron értékesíteni. A hoteleknek ugyanakkor szüksége van az állandó bevételre, ezért egy részük inkább kompromisszumot köt, és nyomott áron értékesíti a kihasználatlan helyeket, mint hogy bevétel nélkül maradjon.