Már egy ötéves gyermek is érti, miért fontos a jótékonykodás
Az köztudott, hogy a gyermekek már gyakran tisztában vannak azzal, hogy mit jelent a méltányosság, és tiltakoznak, ha nekik nem jut annyi, mint egy másik gyermeknek. A jótékonykodás a pszichológia szerint proszociális magatartás. De hány éves korban érti meg ezt a koncepciót egy gyermek?
Egy kutatásban 81, különböző háttérrel rendelkező, európai nagyvárosokban élő, 3-6 éves korú gyermeket vizsgáltak. Bábokat használtak a kutatók egy történet eljátszására, amellyel az erőforrások elosztását mutatták meg nekik. Mindegyik bábnak volt egy matricás könyve. Ebből első pillantásra látszott, melyik báb gazdag és melyik szegény.
Két történet
A kutatás első részében két történetet játszottak el. Mindkettőben az egyik karakternek kellett eldöntenie, kinek ad matricát és radírt a bábok közül. A gyermekek egyik csoportja azt a verziót látta, amelyben a szegény báb kapja a több matricát és radírt először, a másik csoport azt látta először, hogy a gazdagabb. Aztán fordítva is. Ezután kérdezték meg a gyermekeket arról, hogyan vélekednek.
A kutatás második részében, amit büntető-jutalmazó fázisként írtak le, a gyermekek dönthették el, melyik karakter kapjon rosszízű vagy finom csemegét. Négy-négy díszített és egy egyszínű, zöld sütit tettek a gyermekek elé. A díszest finomnak, a zöldet féregízűnek találták a gyermekek a kóstolás után.