Mission Impossible – babakocsival Budapesten

Lejutni az aluljáróba, felszállni egy buszra vagy éppen belépni egy boltba egy babakocsival - Európa nagyvárosaiban rutinfeladatnak számítanak, Budapesten azonban egyelőre megoldhatatlan probléma. A Critical Moms résztvevői erre az apróságra próbálták felhívni a figyelmet. A kezdeményezés résztvevőinek száma egyelőre nem érte el a kritikus szintet. 

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2011. május 22. hslaszlo

Lejutni az aluljáróba,felszállni egy buszra vagy éppen belépni egy boltba egy babakocsival – Európa nagyvárosaiban rutinfeladatnak számítanak, Budapesten azonban egyelőre megoldhatatlan probléma. A Critical Moms résztvevői erre az apróságra próbálták felhívni a figyelmet. A kezdeményezés résztvevőinek száma egyelőre nem érte el a kritikus szintet.
 


Start a Deák téri evangélikus templom elől, a cél pedig a Tabán. Egy könnyed séta, maximum negyedórás elfoglaltság egy embernek. De mi a helyzet akkor, ha egy babakocsit is tolnunk kell magunk előtt? Vakmerő tereprallyn találjuk magunkat: útfelújítások, lezárások, szűkített járdák, szabálytalanul parkoló autók, lépcsők, rövid zöldlámpák és megannyi hátráltató tényező nehezíti a szülők dolgát.

Elsősorban Budapest akadálymentesítésére szerettük volna felhívni a figyelmet – nyilatkozta portálunknak Fleischer Judit, a Critical Moms főszervezője, akitől arról is érdeklődtünk, mennyire elégedettek a résztvevők számával. Mint fogalmazott, egy-egy megmozduláson körülbelül harminc-negyvenen szoktak megjelenni, és ezúttal sem voltak többen. Véleménye szerint nehéz mozgósítani a kismamákat, ráadásul az időpont megválasztása is problémákat jelent. „Hétköznap jobban ráérnek a GYES-en, GYED-en lévő anyukák, mi azonban a dolgozó kismamákra és az apukákra is számítottunk”.

A menet rendőri kísérettel egészült ki, amire Fleischer Judit elmondása szerint rendkívül nagy szükség volt. A Városháza előtti szakaszon annyira szűk a járda, hogy két gyerekkel már nem lehet biztonságosan közlekedni, az Erzsébet-hídra pedig kétemeletnyi lépcső megmászásával juthatunk csak fel – sorolta a séta tapasztalatait a főszervező, kiemelve: a Ferenciek tere környékén az egyik babakocsi konkrétan fennakadt, annyira szűk volt a járdán a hely. Mint mondta, láthatóan történtek a városban felújítások, azonban a teljes akadálymentesítés továbbra is álom marad. Mindezt alátámasztják az adatok is. Az 1,6 kilométeres távolság sietve 10 perc, kényelmesen negyedóra alatt teljesíthető, babakocsival azonban a háromszorosára, bő 45 percre emelkedett a menetidő!

Pál Kata férjével és kislányával érkezett a felvonulásra. „Újból meggyőződtem arról, hogy a városi KÖZtér az autók igényeit szolgálja minden és mindenki más ennek van mélyen alárendelve” – fogalmazott a Családhálónak Pál Kata, akinek meglepő élmény volt, hogy még rendőri segítséggel sem egyszerű gyalogosan közlekedni Budapest utcáin. Kiemelte: amikor csak tud, csatlakozik az ilyen típusú rendezvényekhez, mert mindig kevesen vannak. Elindultak bizonyos tendenciák a város- és közlekedésszervezésben, de nagyon lassan és nagyon esetlegesen – fűzte hozzá. Varga Katalin Aszódról érkezett kisfiával és élettársával. Babakocsival kizárólag a Combinóra tudok egyedül felszállni, ezért a háti hordozó mellett döntöttünk, ám így a csomagok cipelése jelent nagy problémát – mutatott rá a rendszer hibáira Varga Katalin, aki szerint sokkal többen kellene megmozdulni ilyen esetekben.

A konvoj végcélja a Tabán és egy délutáni piknik volt. Nem véletlenül. Fleischer Judit ezzel kapcsolatosan úgy fogalmazott: meg kívántuk mutatni, ha élhető városban élnénk, ahol rendezett közparkok várnák a családokat, akkor hétvégenként nem autóba vágnák magukat az emberek, hanem a város szívében töltenék szabadidejüket.

Kérjük, írja meg véleményét: hol töltené szívesebben a vasárnap délelőttöt? A Városligetben, a Margitszigeten vagy inkább a környező hegyekben kirándulna?

Bencze Áron

Fotó: Ancsin Gábor