Mit tanulhatunk a finn iskolától?
Amikor ma reggel megfogtam a 11 éves gyermekem iskolatáskáját, azt hittem, az éjszaka folyamán hirtelen teljesen legyengültem, esetleg a gyerek pakolta tele a táskáját kövekkel. De nem, csak az volt benne, ami kellett. Lemértük, 16 kilogramm (!!) volt. Csak matematika órára négy különböző füzetet és könyvet kellett vinni.
Mindez arról jutott eszembe, hogy a minap belefutottam egy cikkbe, melyben egy amerikai tanár finnországi élményeit taglalta, és melynek végkövetkeztetése: elsősorban azt kellene és lehetne megtanulni a finnektől, hogy nem szabad túlhajtani a gyermekeket, mert az nem csak kimerítő, de teljesen hatástalan is.
Az amerikai pedagógus dolgozni ment a skandináv országba, és első lendülettel megpróbálta az amerikai tempót bevezetni, de a gyermekek kemény ellenállásába ütközött.
Így aztán kissé visszafogta a lendületet, az eredmény pedig azonnali és látványos volt, a gyermekek végig bírták az órai munkát, és sokkal lelkesebben indították a következőt.
Timothy Walker először nagyon büszke volt arra, mekkora felfedezést tett, ám gyorsan rájött, hogy voltaképpen semmi mást nem csinált, mint alkalmazkodott ahhoz, amit a finnek már a hatvanas évek óta csinálnak, azaz hosszú, 15 perces szüneteket tartanak a tanórák között és nem hajtják szét a gyermekeket. (Négy matekfüzet és -könyv egy napra???)
Az amerikai tanár nem hagyta annyiban, elkezdett utánaolvasni a témának, és gyorsan világossá vált számára, hogy pszichológusok, oktatók, egyetemi tanárok már eddig is rengeteget írtak a rövidebb tanórák és a hosszabb szünetek előnyeiről.