Mit tehetünk a tiszta beszédért?

Mostanában sok olyan kérdést kapok a szülőktől, hogy hogyan tudnának otthon segíteni a gyermeküknek, ha nem igazán tiszta a ’s’, vagy a ’cs’ hang, ha a ’l’ és a ’j’ hangokat keveri, vagy ’r’ helyett mondja, amit nem is tud még kimondani. Jó-e, ha javítgatják, vagy jobb, ha nem? Mikortól kellene ezeket tisztán mondani, mikor kell logopédushoz fordulni? Miért van az, hogy pl. a kutya szóban mondja a ’k’-t, de a csokit úgy mondja, hogy ’coti’?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. április 19. bencze.aron

Mostanában sok olyan kérdést kapok a szülőktől, hogy hogyan tudnának otthon segíteni a gyermeküknek, ha nem igazán tiszta a ’s’, vagy a ’cs’ hang, ha a ’l’ és a ’j’ hangokat keveri, vagy ’r’ helyett mondja, amit nem is tud még kimondani. Jó-e, ha javítgatják, vagy jobb, ha nem? Mikortól kellene ezeket tisztán mondani, mikor kell logopédushoz fordulni? Miért van az, hogy pl. a kutya szóban mondja a ’k’-t, de a csokit úgy mondja, hogy ’coti’?


Ha a szülő aggodalmat érez, legcélszerűbb legalább egy alkalommal felkeresni egy logopédust, aki a személyes találkozás alapján meg tudja állapítani, hogy a gyermeknek van-e szüksége logopédiai megsegítésre, vagy lehet még várni a terápiával, magától is tisztulni fog a beszéd. Annyira sok tényező befolyásolja a logopédiai terápia szükségességét, hogy jobb, ha a szülő ebben segítséget kér.

Mit vizsgál a logopédus?

A logopédus a beszéd tisztaságát az egész nyelvi rendszerrel együtt figyeli meg. Fontos, hogy mennyi idős a gyermek. A többi területen mutatott fejlődéshez (mozgás, figyelem, gondolkodás, szobatisztaság, érzelmi területek) is viszonyítja a beszéd, a nyelv állapotát. A logopédus azt is megfigyeli, hogy az artikulációs szervek, illetve általánosan az arcizmok tónusa milyen, mennyiben befolyásolja a beszéd, az artikuláció tisztaságát.

A beszéd tisztasága, a hangok helyes ejtésének megtanulása azzal is összefügg, hogy mennyire tanulta már meg „hallani” a gyermek a hangzók közötti különbséget, illetve mennyire tudatos akkor, amikor a saját beszédét hallja vissza. Hallja-e pl., hogy a ’t’ és a ’k’ nem ugyanaz a hang. Amikor már hallja a különbséget, akkor is időre van szüksége, hogy korrigálni tudja a helytelen ejtését, mert lehet, hogy még nem tudja elég ügyesen irányítani a hangképző szerveket. Sőt, adódik olyan helyzet, hogy egy-egy hangot szó elején már szépen ejt a gyermek, de szó közben még nem sikerül szépen megformáznia. Ezekhez mind-mind sok idő kell.

A logopédus azt is megvizsgálja, hogy a hallási tudatosságban hol tart a gyermek, illetve arra vonatkozóan is kérdéseket tesz fel, hogy nem állhat-e hallási probléma, vagy gyakori megfázás a háttérben, ami befolyásolja a beszédhanghallást.

A különböző területek a nyelven belül is egymás mellett, párhuzamosan fejlődnek. Lehetséges tehát, hogy egy gyermeknek nagyon jó a szókincse, szépen kifejezi magát már 2-3 évesen, de a hangok közötti apróbb különbségeket még nem hallja pontosan, tehát egyformának hallja például a k-t, g-d hangokat, így lesz ’tettő’ a ’kettőből’. De olyan is előfordul, hogy valaki szépen, idegenek számára is jól érthetően beszél, miközben nem fejezi ki magát nagyon választékosan, szókincse, ragozása még nem elég gazdag.

Kétségtelen, hogy gyakran késő, ha csak nagycsoportban kezdenek logopédiára járni a gyerekek. Sokaknál elég ez az egy tanév iskola előtt, de van olyan is, akinek már középső csoportos korában javasolt lenne a logopédiai korrekció, nem beszélve azokról, akiknek már kiscsoportban korai nyelvi fejlesztésre van szükségük.

A lakóhely szerinti logopédiai, pedagógiai szakszolgálatoknál, illetve az óvodákban kérhetnek információt a logopédus elérhetőségéről. Sajnos nagyon sok gyermek szorul megsegítésre nagycsoportban, és általában eléggé túlterheltek a logopédusok, 4-5 óvodás gyermek is ül egyszerre a logopédiai tükör előtt. Nem könnyű tehát kisebb korban bekerülni, de vizsgálati alkalomra, tanácsadásra a logopédiai ambulanciákon is lehet jelentkezni.

Tehát a szakember felkeresése legtöbb esetben az egyetlen teljes körű megnyugtató válasz arra, hogy hogyan segíthetünk gyermekünknek.