Mit tehetünk, ha hibás az ajándékba kapott termék?
Ha kiderül, hogy ajándékként hibás terméket kaptunk, úgynevezett szavatossági jogokat (ami nem keverendő össze a jótállással) gyakorolhatunk a kereskedővel szemben. Mik is lehetnek ezek az igények?

Ha kiderül, hogy ajándékként hibás terméket kaptunk, úgynevezett szavatossági jogokat (ami nem keverendő össze a jótállással) gyakorolhatunk a kereskedővel szemben. Mik is lehetnek ezek az igények?
Kérhetjük elsősorban, hogy a hibás terméket javítsák vagy cseréljék ki. Másodsorban kérhetjük a vételár leszállítását, vagy követelhetjük a teljes vételárat is. E két utóbbi követelés akkor lehetséges, ha a javítást vagy cserét nem vállalják, vagy pedig megfelelő határidőben nem tudják elvégezni.
Számla megőrzése
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt tanácsolja, hogy a hibás terméket haladéktalanul vigyük vissza a kereskedőhöz, mivel jogainkat csak ekkor érvényesíthetjük! Jó, ha tudjuk, hogy a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül nem utasíthatnak el minket azzal, hogy a hibát későn jeleztük. A blokkot pedig gondosan őrizzük meg: ezzel bizonyíthatjuk magát a vásárlást és hogy a meghibásodott árucikket az adott kereskedőtől vettük. A szavatossági igényeket persze nem lehet korlátlan ideig érvényesíteni: a vásárlástól számított két éven belül léphetünk fel követelésünkkel. Előfordulhat, hogy a kereskedő elutasítja panaszunkat és azt mondja, bizonyítsuk be mi, hogy eleve hibás volt a termék. Ekkor ne hagyjuk magunkat: a vásárlástól számított hat hónapon belül a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy ő még hibátlan terméket adott el. Utána viszont a bizonyítási kötelezettség már rajtunk, azaz a fogyasztókon nyugszik. Ne feledjük, hogy a kijavítás, kicserélés, vételár-leszállítás és a teljes vételár visszatérítés jogával csak és kizárólag hibás termék esetén élhetünk. Nem érvényesíthetjük tehát ezeket akkor, ha az ajándék hibátlan, és csak az a bajunk vele, hogy nem tetszik: ez ugyanis nem minősül minőségi kifogásnak.
Szigorú szabály vonatkozik arra az esetre, ha tartós fogyasztási cikk hibásodik meg. Ide tartoznak például a bruttó 10.000 Ft vételár feletti monitorok, személyi számítógépek és mobiltelefonok, fényképezőgépek, videokamerák is. Ha ilyen árucikk hibásodik meg a vásárlástól számított három munkanapon belül, és ez akadályozza annak rendes használatát, úgy a kereskedő köteles kicserélni az adott terméket. Ez esetben még arra sem hivatkozhat, hogy számára a kicserélés aránytalan többletköltséggel járna. Így ne fogadjuk el, ha például amiatt utasítja el csereigényünket, hogy már nincsen meg az eredeti csomagolás.
Bizonyítási kényszer
Fontos tudni, hogy tartós fogyasztási cikkekre a forgalmazónak egy éves kötelező jótállást kell vállalnia. Ez azt jelenti, hogy a vásárlástól számított egy éven belül neki kell bizonyítani azt, hogy a termék eladáskor még hibátlan volt. Jogainkat tartós használatra rendelt dolog esetében a vásárlástól számított három évig tudjuk érvényesíteni, azaz az egy éves jótállási idő letelte után még két évig léphetünk fel a kereskedővel szemben. Ekkor azonban már nekünk kell bizonyítanunk azt, hogy az árucikk akkor is hibás volt, mikor megvettük. Kötelező jótállás esetén igényeinket a jótállási jeggyel tudjuk érvényesíteni. Ha esetleg azt szabálytalanul állították ki vagy pedig át sem adták részünkre, akkor se aggódjunk: ettől még a kereskedő jótállási kötelezettsége ugyanúgy fennáll, ez esetben a vásárlásról szóló bizonylat bemutatása szükséges.
Végül, ha az üzletben kérésünket elutasítják, akkor a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez tudunk fordulni, amely ingyenes, gyors és szakszerű eljárás során dönt a kereskedővel szembeni jogvitában.