Novák Katalin: ez a lehetőségek százada a nőknek
Hiszem, hogy a 21. a lehetőségek évszázada lesz a nők számára, ezt a kormány a munkaerőpiac rugalmasabbá tételével igyekszik elősegíteni – mondta Novák Katalin, az Emmi család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára a Figyelő hetilap nők helyzetével foglalkozó konferenciáján.
A Nők évszázada című tanácskozáson az államtitkár hangsúlyozta, hogy a nemek egyenlősége, nem pedig egyformasága a cél. Novák Katalin a legnagyobb szabadságnak a döntés, választás lehetőségének szabadságát nevezte, tehát – fejtette ki – számára az, hogy a 21. a nők évszázada lehet, azt jelenti, hogy rendelkeznek és élnek ezzel a szabadsággal.
A felsőoktatásban való részvételt is ebből a szempontból emelte ki az államtitkár. Ismertetése szerint míg 1970-ben százezerrel több diplomás férfi volt, addig 2011-ben már a diplomás nők voltak 200 ezerrel többen, a tanulás által pedig szintén döntési lehetőséghez jutnak a nők.
Véleménye szerint a kormánynak, az államnak az esélyegyenlőség megteremtését illetően van teendője, felelőssége ezen a területen. A család és a munka egyensúlyának megteremtéséhez van szüksége a nőknek segítségre, hiszen annak sem a megteremtése, sem a fenntartása „nem könnyű kihívás”. A kettő nem szembeállítható egymással, nem zárhatják ki egymást – érvelt a politikus. A kormány célja, hogy a munkaerőpiacon is elősegítse ezt az egyensúlyt – folytatta. Ám míg a női munkanélküliség csökkenő tendenciája jó eredmény, addig a kisgyermekes anyák foglalkoztatási arányát, a részmunkaidő és általában a rugalmas munkaerőpiac meglétét illetően Magyarország az európai országok között „a sor végén kullog”, ezen a téren tehát még nagyon sok teendőnk van – fogalmazott.
A közigazgatásról sem lehet mondani, hogy rugalmas lenne, ezért ezen dolgozunk – fűzte hozzá. A kormány ugyanakkor egyebek mellett a gyed extra bevezetésével, bölcsődefejlesztéssel, a munkahelyvédelmi akciótervvel vagy a családbarát munkahely díj megalapításával igyekszik választ adni ezekre a kihívásra – sorolta Novák Katalin.
További példaként említette a Nők a családban és a munkahelyen elnevezésű fejlesztési programot, amelynek keretében regionális nőközpontok létrehozására pályázhatnak a települések. Mindemellett dolgoznak egy családbarát brand létrehozásán is, amely azt jelentené, hogy az adott vállalatra, szervezetre általában igaz a családbarát szemlélet, nem pedig csak egy különálló jó gyakorlata van – tette hozzá az államtitkár.