Ovisok, irány Amerika!
Kínában vérfagyasztó szokás terjed a szülők között: iskola előtt álló gyermekeiket hosszabb-rövidebb tanulmányútra küldik angol vagy francia nyelvterületre. A cél az idegen kultúrák megismerése, illetve természetesen a nyelvi készségek fejlesztése. Valahogy ki kell tűnni a tömegből.
Öldöklő verseny alakult ki pár évtized alatt a kínai fiatalok között. Ennek az oka, hogy évente több millióan (!) végeznek különböző felsőoktatási intézményekben, csak Pekingben több egyetem működik, mint egész Magyarországon. Egy diploma, még ha summa cum laude minősítésű is, egyáltalán nem jelent biztos elhelyezkedést és megélhetést a fiataloknak. Nem csoda, hogy az egykék szülei mindent megpróbálnak, hogy versenyelőnyt és biztos sikert biztosítsanak gyermeküknek. Ami már a Japánban hírhedté vált teljesítmény- és munkaközpontú világot is erősen túlszárnyalja bizonyos körökben.
Amy Chua A tigrisanya harci himnusza című, tulajdonképpen botránykönyve betekintést enged a kegyetlen valóságba, a kora reggeltől késő estig tartó külön- és pluszórák világába, a teljesítmény vérverejtékes kipréselésébe. A kínai ifjakat a szülők a legjobb iskolákba próbálják hatalmas összegekért vagy ismeretség útján, és egy remek előmenetel felmutatásával bejuttatni, de az erőfeszítéseknek ez csak a kezdete. Az iskola mellett minden ambiciózus család gyermeke jár magántanárhoz. Legalább matematika és idegennyelv órákra. És természetesen van némi sport is a napirendben, miközben zenei tanulmányokat is kell a fiatalnak végeznie – mindezt egyetlen napba belesűrítve.
A legújabb divat szerint már iskola előtt megindul a nagy hajtás. A hongkongi South China Morning Post című lap írása szerint az óvodások hat százaléka vesz részt külföldi – elsősorban az Egyesült Államokba, vagy Nagy-Britanniába induló – tanulmányutakon. Van, akit már három esztendős korában útnak indítanak! A cél, hogy fejlesszék a kicsik idegennyelvi készségét, felvillantsanak számukra egy új kultúrát, és segítsék az évtizedekkel későbbi, határon túli beilleszkedést, a majdani egyetemi tanulmányokat. Vannak, akik nyári táborra viszik vagy küldik a kicsiket a világ másik felére, de tipikusnak mondható az is, hogy helyi nemzetközi óvodákba íratják be hosszabb-rövidebb időre a gyermekeket.