Rossz az ajándék? – Ünnepek utáni lehetőségeink

Ma nyitnak ismét az üzletek, és kezdődik a második karácsonyi roham. Ezúttal ünnep után. Az indok egyszerű: a szeretet ünnepén számtalan olyan ajándékkal is gazdagodunk, ami teljesen felesleges, esetleg hibás vagy éppen a mérettel adódnak problémák. A Családháló egy fogyasztóvédőt faggatott arról, mit tehetünk ezekben az esetekben?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. december 27. bencze.aron

Ma nyitnak ismét az üzletek, és kezdődik a második karácsonyi roham. Ezúttal ünnep után. Az indok egyszerű: a szeretet ünnepén számtalan olyan ajándékkal is gazdagodunk, ami teljesen felesleges, esetleg hibás vagy éppen a mérettel adódnak problémák. A Családháló egy fogyasztóvédőt faggatott arról, mit tehetünk ezekben az esetekben?


Dr. Eitmann Norbert, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke szerint évről évre nagyjából ugyanazok a típuspanaszok merülnek fel az ünnepek után. Mit lehet tenni az ajándékkal, ha nem tetszik, kicsi, vagy nagy, vagy csupán több van belőle? – sorolja a lehetőségeket a fogyasztóvédő. Véleménye szerint nagyon alaposan át kell gondolni, milyen ajándékkal lepjük meg szeretteinket, nemcsak azért, hogy ténylegesen örömet okozzunk nekik, hanem azért is, hogy a későbbiekben ne merülhessenek fel kellemetlenségeink a megvásárolt áruval kapcsolatban.

Fontos tudni, kizárólag abban az esetben illeti meg az embert szavatosság, illetve jótállás alapján a csere, javítás, az árleszállítás lehetősége, vagy a teljes vételár, ha a termék ténylegesen hibás, azaz minőségi kifogás merül fel vele kapcsolatban. „Amennyiben az áru méretben nem felel meg, vagy a színe, külseje nem tetszik nekünk, esetleg több darabbal is rendelkezünk belőle, de az egyik felesleges, akkor a forgalmazó nem köteles a cserére” – hangsúlyozta Eitmann Norbert, aki szerint nem árt figyelni az egyes üzletek reklámjait. Magyarázatképpen hozzátette: nem egy cég – különösen ünnepek táján – kínál olyan vásárlási lehetőséget ügyfelei számára, melynek alapján bizonyos időhatáron belül minőségi kifogás hiányában is visszaveszik, vagy kicserélik az árut.

Rengetegszer találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek. Ezzel kapcsolatosan a KÖFE elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Azaz megilletnek bennünket a szavatossági, jótállási jogaink, függetlenül az árcsökkenéstől, mely meglehetősen gyakori Karácsony táján. Mindez alól egyetlen kivétel van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák, ezen hiba miatt nem reklamálhatunk.

Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon vagy bón segítségével. Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, de nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz – jegyezte meg a fogyasztóvédő.

Eitmann Norbert kitért arra is, hogy tartós fogyasztási cikk esetén – ide tartoznak tipikusan a műszaki, háztartási cikkek többek között –, amennyiben a vásárlástól számított három munkanapon belül élünk hibás termék miatt csereigénnyel, úgy nem hivatkozhat a kereskedő arra, hogy az esetleges aránytalan többletköltség miatt inkább javítja csere helyett a terméket. Vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk az egyes termékekről és lehetőségeinkről. Ha pedig hibásnak minősül az áru, ne féljünk élni lehetőségeinkkel, merjük jogainkat érvényesíteni – fűzte hozzá végül a KÖFE elnöke.