Sikertörténetek csak Amerikában vannak?

„Felfedezni valamit, annyit tesz, mint látni, amit mindenki lát, és közben arra gondolni, amire még senki” – mondta egykor Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar tudós. Ennek jegyében rendezték meg idén is a Magyar Innovációs Techshow-t, ahol - a pályázatok elbírálása után - huszonegy innovátor kapott lehetőséget bemutatkozásra a Jövő Házában. A legjobbal a CsaládHáló.hu is beszélgetett.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2011. május 27. hslaszlo

„Felfedezni valamit, annyit tesz, mint látni, amit mindenki lát, és közben arra gondolni, amire még senki” – mondta egykor Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar tudós. Ennek jegyében rendezték meg idén is a Magyar Innovációs Techshow-t, ahol – a pályázatok elbírálása után – huszonegy innovátor kapott lehetőséget bemutatkozásra a Jövő Házában. A legjobbal a CsaládHáló.hu is beszélgetett.



 

A felfedezés örömét gyakran feláldozzuk az odáig vezető út nehézsége miatt. Létezik egy fogalom tudományos körökben, amit úgy hívnak: krétafizika. Ez az, ami a legkevésbé motiválja a diákokat a természettudományok megismerésére, hiszen nem látványos, száraz és demotiváló. Viszont ki ne szeretne gyermekéből „zsenit” nevelni? 

Megdöbbentő, ám valós adat: idén, nappali tagozaton egy ember jelentkezett kémiatanári szakra, ami annak fényében, hogy évente ezres nagyságrendben mennek nyugdíjba természettudományokat oktató tanárok, különösen elgondolkodtató. Az orvos-elvándorláshoz hasonló méretű problémával szembesülhetünk évek múlva, ha nem lesz aki tanítsa gyermekeinket. Nem véletlen az, hogy az Egyesült Államokban az öt legfontosabb célkitűzés között szerepel a tanári kar képzése és az oktatástechnológiai fejlesztés.
Manapság mindenki közgazdász akar lenni, vagy a médiában szeretne dolgozni és nem is gondolnak a természettudományok szépségére – mondta a Családháló.hu-nak Vaszary Zsolt, a kiállítás leginnovatívabb szoftverét jegyző cég tulajdonosa. „Én magam is nagyon utáltam a fizikát, ám mióta ezzel a projekttel foglalkozunk, egy kisgyermek érdeklődésével vagyok képes figyelni az eredményeket”.

A Webcam Laboratory egy webkamera alapú, természettudományos szoftver – kezdte a termék ismertetését a szakember és egy prezentáción keresztül már magyarázta is a rendszer működését: különböző megfigyeléseket, méréseket, kísérleteket lehet végrehajtani vele úgy, hogy csupán a szoftverre és egy egyszerű webkamerára van szükség, mely akár a videóbeszélgetésekhez használt – majd’ minden háztartásban fellelhető – kamera is lehet. A szoftver hat különböző funkcióra képes -részletezte Vaszary Zsolt .: a természet lassú folyamatait megfigyelni képes time-lapse funkció, egy mozgó tárgyak követésén alapuló, a tárgyak mozgási jellemzőinek mérésére képes kinematikus rendszer, egy maximálisan 350-szeres nagyításra képes mikroszkóp funkció, egy ritka pillanatokat megörökíteni képes, mozgás által aktivált motion cam funkció, univerzális logger funkció –  ami a régi analóg műszereket tudja digitálissá „változtatni” -, valamint egy mozgástérkép funkció.  A kísérletek nem csupán az iskolában végezhetőek el, hiszen –tette hozzá  Vaszary – egy speciális licensz segítségével az intézmény a diák rendelkezésére bocsáthatja a szoftvert, így otthon is elvégezheti azokat a feladatokat, melyekre az iskolai 45 perc nem elégséges.

 

 

Fontos különbséget tenni az innováció és a találmány között: nem kell mindig abban gondolkodni, hogy újra feltaláljuk a kereket – hívta fel a figyelmet a szakember. Hiszen az innováció nem arról szól, – vallja –  hogy egy olyan dolgot fedezünk fel, amire még soha senki nem gondolt. Meglévő lehetőségek és technológiák más módon történő felhasználása– ahogyan a mi esetünkben is – egy innovatív alternatíva: webkamera már létezett, szoftverek is voltak és a kísérleteket sem mi találtuk ki. Vaszary Zsolt hangsúlyozta: hosszú időn keresztül a pénzéhség dominált Magyarországon, ám ma már számos olyan program létezik, melyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy korai fázisban lévő projekteket is támogassanak. Forrong a magyar innovációs piac, az informatikai területen dolgozó jó szakemberek száma pedig kimagasló a környező országokhoz képest, amire építeni lehet és kell – húzta alá.

Ki ne szeretne gyermekéből „zsenit” nevelni? – tettük fel a kérdést. A zseni-gyártásban  ez a szoftver sem tud segíteni, abban viszont igen, hogy a természettudományok közelebb kerüljenek a fiatalokhoz.

Fotó: kormany.hu