Súlyos mulasztások az olasz autópályán – egyértelműen elkerülhető lett volna a veronai baleset! Egy apa vallomása!
"A lányom felszállt az önök buszára utasként, és nem szállt le!" - írja Kőszegi István, egy gyászoló édesapa a veronai tragédia kapcsán. Ő az a szülő, aki két szakértővel elutazott a helyszínre, és megállapította, hogy a szörnyű balesetnek nem kellett volna megtörténnie, ha az olasz autópályák építésekor nem az olcsóság, a gyors kivitelezhetőség, a minőségtelen alapanyagok és a hozzá nem értés lennének a legfontosabb tényezők. Döbbenetes felfedezések illusztrációkkal és videóval!
“Vétkesek vagyunk egy borzalmas katasztrófában. Valaki közülünk vétett. Nagyot? Aprót? Akkorát, hogy vétkessé tett minket. Nézünk egymásra. Aki néma, cinkos. Aki szól, magyarázkodik. Mentegeti magát. Méregetjük egymást a szemünk sarkából. A könnycsepp is ott kerekedik.
Amíg megtudjuk, mit vétettünk, legalább igyekezzünk megérteni, mi vezetett a borzalmas katasztrófához. Ezért hívtuk össze a tanácskozást, amiről a film beszámol.
Azt gondoltuk, megrendítenének a kérdések, miért hallgatunk egy grafikusművészre, egy feltalálóra, egy túlélő gyerek apjára. Ezért nem hívtunk meg olyanokat, akik feltennék a jogos kérdéseket. Így is megértünk részleteket, addig is, amíg a hivatott szakértők hivatalos ítélete megérkezik.
Magyarázatokat kerestünk, és a jövőt. Bízunk a közösségi terek létrejöttében, bízunk az öngyógyító erőkben, segítünk nekik utat törni.
Írom a legfontosabb megtörténhetett eseményt , amit a szóbeli előadásomban érintettem de még senki nem elemezte , értékelte , nem véleményezte! A busz halad a rendes sávjában de mivel a leállósáv helyet egy kihajtósáv van a busztól jobbra , előfordulhatott, hogy a busztól balra lévő sávból késve kihajtani szándékozó másik gépjármű ami lehetett személygépkocsi de lehetett pótkocsival haladó nagyobb jármű is a busz elé vágva , majd hirtelen jobbra tartva, majd fékezve kényszeríthette a busznak a sofőrjét intenzív kormánymozdulatra és fékezésre a jobboldali kitérésre ami után érintkezett a busz a szalagkorláttal és megtörténtek azok az események amelyeket elemeztünk!! ..…… itt jegyzem meg a fékezés féknyomait keresőknek , hogy a buszon nem volt ABS??……. biztosan volt ugye Tibor?….. akkor, igen nehéz az esetleges szakaszosan keletkezett nyomokat megtalálni! Ez a szalagkorlát nem arra volt méretezve hogy védje a pillért a frontális ütközésektől hanem a letért gépjárműveket mélyebben beengedve majd lassulásuk után azokat megtartva visszaterelje őket az autópálya széle felé. De !!!!! …… Egy a probléma ezt megakadályozta a pillér !! A pillér ott volt, van és lesz !!….Ha nincs pillér a védmű megfelelő lett volna… de így többet ártott a védmű mintha ott sem lett volna. A kért képeket az alagutak védelméről küldöm , ilyen szintű védelemre lett volna szükség a pillér közelében , melyet a pillértől távolodva gyengébb másik védművekkel kombinálva kellett volna megépíteni!! A LÉNYEG : MÉLYSÉGBE NEM ENGEDHETTE VOLNA BE A BUSZT ARRA A TERÜLETRE A MEGFELELŐ VÉDMŰ RENDSZERE , HANEM LEKELLETT VOLNA „ PATTANNIA „ A BUSZNAK RÓLA !!! Nagyon fontos a fentiek miatt megszerezni kikérni az esetleges felvételeket , mozgóképeket, videofelvételeket stb. Nagyon fontos a szalagkorlát első sérült , érintkező felületén lévő sérüléseket vizsgálni mivel a deformálódásokból kilehet számítani az esetleges sebességet , az ütközés szögét – ez fontos mert ha eléjük vágott egy másik jármű akkor az ütközés szöge ezt bizonyíthatja….. elalvás vagy rosszullét esetén az ütközés szöge kicsi még erőteljes kormánymozdulat esetén a szög nagyobb lesz. A széles frontális ütközés miatt nagyobb az esélye annak , hogy a gépkocsit vezető személy egy váratlan baleseti helyzetet akarhatott kivédeni és ha a korlátot szabványszerinti védművel védték volna akkor szinte az autóbuszt sérülten de vissza térhetett volna az oszlop előtti területre / lepattanva a védműről / vezetni , vezettetni és ………… akkor a frontális ütközés , súlyos égés nem történt volna meg!!!!! Ígéretemhez híven küldöm azokat az elmentett linkeken lévő részleteket melyek tartalmaznak a veronai buszbalesethez még felhasználható anyagot , részleteket. Az M6 alagút bejáratainál miért is kell ilyen komoly szinte zéró oldalsó letérést biztosító védmüvet alkalmazni??…….. válasz egyértelmű a frontális ütközések elkerülése miatt !! A pillérek ugyanilyen súlyos frontális ütközéseket okoznak ha nem megfelelő „ erösségű „ védelmet kapnak ezek elkerülésére!! A linkekhez pár soros megjegyzéseket írok hol keressétek az esetleg felhasználható részeket. Pár video: ez az erősebb szalagkorlát sem elég , szabvány meghatározza milyen is kell!! Videó Egy kis összefoglaló szempontokról , besorolásokról stb.
Kőszegi István”
Forrás: pizolitbusz.hu/verona
A balesetet rekonstruáló, megdöbbentő mulasztásokat és hibákat feltáró videó itt nézhető meg: