Szatyor bolt: bevásárló közösség, öko bolt és zöld catering egyben
Tíz éve néhány barát Budapest közelében fenntartható, emberléptékű gazdaságokat és olyan termelőket keresett, akiktől gondosan termesztett élelmiszert vásárolhatnak. Így indult a Szatyor Bevásárló Közösség, majd a Szatyor Egyesület és a Szatyorbolt. Interjú Kármán Erikával, az egyik alapítóval.
Neked mit jelent a tudatos, fenntartható életmód?
Ez manapság egy trendi meghatározás, amit sok mindenre szeretünk használni, de mindenkinek mást jelent. Nekem azt, hogy napi szinten átgondolom, hogy emberi létemmel milyen hatással vagyok a környezetemre. Mennyi szemetet “termelek”, milyen cégeket, márkákat vagy éppen termelőket támogatok vásárlásaimmal. Számomra fenntartható az, amikor nem veszünk el többet, mint amennyit vissza tudunk adni. És mivel igen keveset tudunk visszaadni (a természetnek) ezért keveset veszek el én is. Igyekszem az egyszerűséget keresni, sokszor egyébként azt a legnehezebb megtalálni.
Hogyan járulsz hozzá ehhez a hétköznapok során? Mondj 3 konkrét példát!
A Szatyorhoz való szoros kötődésemből adódik, hogy helyi, szezonális és megbízható forrásból származó élelmet veszünk, eszünk. Nagy duzzogva, de lemondtam a banánról, a kesudióról és az avokádóról, amik nagy kedvenceim voltak.
Miután megismertem, hogy milyen környezeti és társadalmi szintű negatív hatása van ezeknek a termékeknek, nem volt kérdés, hogy ezek a tények felülírják az igényeimet. Többnyire hazai alapanyagokat használva magam készítem el kozmetikumaimat. Illetve egy kis házban élünk és szeretnénk egy még kisebbe költözni.
A vállalkozás működése hogyan járul ehhez hozzá a hétköznapok során?
A Szatyorban vásárlást alternatívnak mondanám, amire gondolatban és tettben is át kell állni. Amit kedden délig rendelsz, azt csütörtökön megkapod. Így csökkentjük szinte nullára az élelem hulladék mennyiségét, ami ma minden fejlett országban komoly mennyiség.
A csomagolásban is azt valljuk, hogy a kevesebb több, hozzánk szatyorral érdemes érkezni, mert többféle kimérős terméket árulunk, hogy ösztönözzük a vásárlókat, használják a saját csomagolásukat.
A termékek közeli, ha lehet, 50 km-es körzetből érkeznek és szezonálisak, így a szállításhoz és termesztéshez kapcsolódó ökolábnyom is kisebb. A belvárosi biciklis házhoz szállításunk hajtóereje is ez.
A történetünk alapja pedig a közvetlen termelő-vásárló kapcsolat. Egymást megismerni, tanulni, visszajelzést adni és kapni, kapcsolódni pedig a termelői látogatásokon lehet. Ilyenkor áll össze a kép, hogy a heti nagybevásárlásnak milyen hatása van a környezetünkre és azokra az emberekre, akik az ételeinket készítik.