Szívvel-lélekkel avagy miért jobb egy családi vállalkozás?

A családi vállalkozások vezetői boldogabbak, mint a népesség átlaga. Az Orientpress Hírügynökség utána járt, így van-e ez a magyar családi vállalkozások esetén is, és vajon mi -minden sajátos feladattal kell megküzdenie egy hazai családi vállalkozásnak, amíg egy ilyen örvendetes eredményű felmérés tárgyává válhat egyáltalán.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. október 18. czefernek.lena

A családi vállalkozások vezetői boldogabbak, mint a népesség átlaga. Az Orientpress Hírügynökség utána járt, így van-e ez a magyar családi vállalkozások esetén is, és vajon mi -minden sajátos feladattal kell megküzdenie egy hazai családi vállalkozásnak, amíg egy ilyen örvendetes eredményű felmérés tárgyává válhat egyáltalán.


A hír kapcsán a Rudas Holding vezérigazgatóját, a 2010 Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Közhasznú Egyesületet (röviden FBN-H )elnökét kérdezték.

A Family Business Network (FBN) nemzetközi szervezetének felmérése szerint a sikeres családi vállalkozások vezetői elsősorban nem a bevételek miatt tartanak ki saját cégük mellett akár egy életen át. Ami leginkább ösztönzi őket, az maga a vállalkozói lét, azaz a saját maguk által meghatározott célok elérésébe fektetett kemény munka, az aktív részvétel minden, a vállalkozással kapcsolatos ügyben, röviden, a V-faktor. Szintén előkelő helyen szerepel a szívvel-lélekkel végzett társadalmi felelősségvállalás, valamint az, hogy magán- és üzleti életük ugyanazokon a családi értékeken nyugszik.

– Mi jellemzi a magyarországi családi vállalkozásokat nemzetközi összehasonlításban?
– A családi vállalkozásokat hazánkban első generációs vállalkozásoknak szokás nevezni, mivel az alapítók a rendszerváltozás után hozták létre első gmk-jukat, szövetkezetüket, később bt.-jüket, kft.-jüket, és egyéb típusú cégüket. A helyzet az: ezeket a vállalkozásokat valójában a nagyszülők alapították, csakhogy közben adódott negyven év kényszerszünet. Először a 80-as évek közepén teremtődött meg a lehetőség újrakezdeni. Ez egyben az egyik fő problémánk nekünk, akik családi vállalkozásba fogtunk. Rövidesen át kellene adnunk a stafétabotot, a cégvezető utódok kineveléséről kell gondoskodnunk.

– Van, lesz egy ilyen stafétanemzedék, amelyik tovább viszi a cégeket?
– Szeretnénk az utódainkban látni ezt a csoportot. Ezért is alapítottuk az egyesületet. Korábban az adóztatás miatt nem volt meg a lehetőség, hiszen a vagyon átadását óriási adó terhelte. A kormány okosan felmérte, hogy a hazai cégek ezt az adómennyiséget nem tudják teljesíteni. S minthogy a cégek egyharmada amúgy is beleroppan a nemzedékváltásba, így tenni kell valamit a bumm előtt.