Szükséges rossz? – A kollégium

Egyesek rajonganak érte, mert önállóságra vágynak, másokat a kényszer irányít az intézmény falai közé. Pro és kontra számtalan érvet fel lehet sorolni, egyértelműen mégsem billen egyik oldalra sem a mérleg nyelve. A Családháló.hu annak próbált utánajárni, gyermekeink számára előny, vagy éppen hátrány, ha iskolás éveiket egy kollégiumban töltik.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. július 27. bencze.aron

Egyesek rajonganak érte, mert önállóságra vágynak, másokat a kényszer irányít az intézmény falai közé. Pro és kontra számtalan érvet fel lehet sorolni, egyértelműen mégsem billen egyik oldalra sem a mérleg nyelve. A Családháló.hu annak próbált utánajárni, gyermekeink számára előny, vagy éppen hátrány, ha iskolás éveiket egy kollégiumban töltik.


Életem legszebb évei voltak – sommáza tömören véleményét portálunk kérdésére V. Dániel. A 32 éves látszerész vidéki srácként közép- és főiskolai éveit is kollégiumban töltötte, messze édesanyjától. Mint mondja, az egyházi gimnázium valóban szigorú rendszabályokat állított a diákok elé, kiskapuk azonban mindig voltak. „Dohányoztunk, buliztunk, egyszóval éltünk, de a tanulást sem hanyagoltuk el. Amikor kellett, a tanulószobában éjszakáztunk” – emlékszik vissza. Tehette, ugyanis összetartó és jó társaságra lelt a kollégiumban. Azonban messze nincs így ezzel mindenkit. T. Katalin például egyáltalán nem találta helyét új környezetében. Rosszul éltem meg ezeket az éveket, szinte végig egyedül voltam, egyetlen barátot sem találtam – idézi fel szakközépiskolai éveit. Kati hat kilót fogyott, és kvázi depressziósként érettségizett le.

A kollégiumok honlapjai természetesen az előnyökről írnak. Egy szombathelyi intézmény például úgy fogalmaz: a kollégiumi élet szabályai, tevékenységrendszere úgy van kialakítva, hogy lakóinkat segítse iskolai tanulmányaikban, pozitívan alakítsa személyiségüket, fejlessze a közösségi szellemet és lehetőséget adjon a pihenésre, kikapcsolódásra.

Dr. Pápai Lajos, győri megyéspüspök, a MKPK Iskolabizottságának elnöke a katolikus középiskolai kollégiumok egyik nemzetközi találkozójára készített kiadványban azzal érvel, „a közösség, a közös élet nevelő – formáló hatása sokszor a gimnáziumi tanulmányoknál is jobban hat a diákok emberi, keresztény fejlődésére”. Mint folytatja, sajnos országos szinten sok a csonka család, ezért a diákokat is érinti a családok szétbomlása, így a kollégiumoknak gyógyító, biztonságos védelmet nyújtó, családot pótló szerepe is van.

A kollégium intézmény, szemben az otthonnal – hívta fel a figyelmet erre az alapvető különbségre Brózik Péter pszichológus, kiemelve: mindez azt jelenti, hogy a kollégistákra egységesen szabályok vonatkoznak a kapcsolataik működésére, illetve még az idő és a tér felhasználására is. A szakember szerint minél kisebb a gyermek, annál megterhelőbb (lehet) az otthontól való távolság. Magyarázatképpen hozzátette: a problémák megoldásában a gyerek nem számíthat a szülőkre, ami ugyan önállóságot jelent, azonban negatív következménnyel is jár: számos fontos szerepből kiesik (testvér és gyerek), és ezáltal téves magatartásmintákat sajátíthat el.

Brózik Péter szerint mindenkinek szüksége van saját territóriumra, ami egy kollégiumban nagyon korlátozott. A pszichológus kitért arra is, hogy a szűk lehetőségek ellenére általában kialakul egy nagyon érzékeny territoriális rend, amiben jórészt mindenki megtalálja azt a darab területet, amit perszonalizálhat, azonban ennek ellenére a magánszféra szabályozása nehéz, ami állandó feszültséget jelent a diákok számára. Éppen ezért, a kollégium csak akkor élhető, ha világos, hogy az ott tartózkodás ideiglenes, és lehet tudni azt is, hogy mikor lesz vége – jegyezte meg végül a szakember.

Ettől függetlenül elképzelhetőek olyan élethelyzetek, mikor a gyermekeket mindenképpen kollégiumba kell küldeni, mert lakóhelyünkhöz közel nem található olyan minőségű iskola, ahová szívesen beíratnánk gyermekeinket. Szerencsés esetben az idegen településen rokonok támogatását kérhetjük, azonban ha erre nincs lehetőség, akkor marad a kollégium. Mint szükséges rossz.