Tinik: mikor a lájk többet ér mint a pénz
Roppant kínos, ha új profilképüket tíznél kevesebben kedvelik, és alap a pattanások és kilók eltüntetése a posztolt fotókon. Kamaszok a neten.
Minden harmadik magyar gyereknek van olyan online ismerőse, akit személyesen nem ismer, és akinek kilétéről valójában fogalma sincs.
A középiskolás lányok és fiúk szerint a társadalmi megítélés attól függ, hogy mennyi lájkot kapnak egy képre, és itthon is vannak olyan gyerekek, akik egy negatív komment hatására kárt tesznek magukban.
Tíz országra, köztük Magyarországra is kiterjedő felmérés eredményeit tette közzé a Vodafone Csoport, amelyben több, mint ötezer 13 és 18 év közötti fiatalt kérdeztek meg az internethasználatukkal kapcsolatos szokásaikról és tapasztalataikról.
Az Ipsos MORI-val közös kutatás célja, hogy felmérje, milyen kihívásokkal és fenyegetésékkel jár együtt a digitális világba beleszületett fiatalok életében és mindennapjaiban az online- és mobiltechnológia, és hogyan változtatja meg a világról alkotott képüket.
Február 7-e a Safer Internet Day, vagyis a biztonságosabb internet napja, bár tény, hogy a biztonságos internethasználat, és a veszélyek megismertetése egész éves feladattal látja el a szülőket és pedagógusokat világszerte. Főleg, hogy a kutatás szerint a fiatalok közel fele még soha nem kapott tanácsot azzal kapcsolatban, hogyan éljen a közösségi média nyújtotta lehetőségekkel.
“A kutatás alapján a magyar fiatalok internethasználattal kapcsolatos szokásai igencsak hasonlóak a nemzetközi trendekhez. Érdekes módon egyetlen kérdéskörnél volt jelentős az eltérés: a magyar tinédzserek negyede posztolt már magáról fényképet úgy, hogy azt később megbánta, és minden negyedik fiatal kikéri ismerősei véleményét, hogy megtartsa, illetve törölje-e a közzétett fényképet. Ezzel szemben a nemzetközi átlag mindössze 13 és 10 százalék. “– mondta Marchhart Pál, a Vodafone vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.
Ismeretlen ismerősök
A magyar részre vonatkozó adatok szerint a megkérdezettek 32 százalékának van olyan ismerőse a közösségi oldalakon, akivel a való életben még sosem találkozott, vagyis nem is tudja, hogy az adott profil mögött tényleg az áll, akinek kiadja magát. Ebben egyébként jobbak vagyunk az európai átlagnál, ahol ez az arány 42 százalék.
A Vodafone 2015 decemberében indította el a Digitális Iskola Programot a hátrányos helyzetű magyar fiatalok digitális ismereteinek fejlesztése és a hazai oktatás digitális átalakításának ösztönzése érdekében, a programban többek között a biztonságos internetezésre is oktatják a gyerekeket.
Mikor a program keretében Reziben beszélgettünk általános iskolás fiatalokkal, ott is előkerült a téma, és volt, aki saját elmondása szerint több mint 3000 ismerőssel rendelkezik a Facebookon, akik többségével még soha nem is találkozott, de visszajelöli azokat, akiket szimpatikusnak talál, legtöbbször egy szimpla fénykép alapján.