A történelem írásbelikkel folytatódnak ma a vizsgák

Ma a történelem írásbelikkel folytatódnak az érettségi vizsgák. A diákok emelt és középszinten adnak számot tudásukról.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2017. május 10. MTI

A vizsgákon változás, hogy a témák szűkültek, résztémák kimaradtak, például politika-, eseménytörténeti egységek, ami mintegy 15 százalékos csökkentés, és több esetben az érdemi tartalmak, folyamatok beépültek az általánosabbá váló gondolatsorokba. Néhány esetben pontosították a témakörök címét is. Az írásbeli és a szóbeli vizsgarészekre adható pontok aránya mindkét szinten a jelenlegi 90-60-ról 100-50-re módosul. Az írásbeli feladatokra adható 100 pont pedig 50-50 arányban oszlik meg a teszt és az esszék között – tette közzé honlapján az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Mind közép-, mind pedig emelt szinten új feladattípusként jelenik meg a komplex tesztfeladat. Ez alkalmas lehet arra, hogy a vizsgázó egy vagy több forrás segítségével összetettebb, több kompetencia alkalmazását igénylő forráselemzést végezzen el egy adott témakörön belül. A komplex tesztfeladat a 12 tesztkérdés egyikét képezi, helyes megoldásával a legmagasabb pontszám szerezhető meg a tesztfeladatok között.

Az esszékérdések száma csökkent, középszinten eddig nyolc lehetőségből hármat választott a vizsgázó, ehelyett az új vizsgaleírás szerint négyből két témát választhat, emelt szinten pedig az eddigi tízből négy helyett hatból hármat választhat. A változtatás oka, hogy a pedagógiai mérési adatok azt mutatják, az alacsonyabb számú esszéfeladatok is megfelelően mérnek, emellett költséghatékonysági és környezetbarát szempontokat is figyelembe vettek.

Emelt szinten a kevesebb esszé miatt az időkeret felosztása is változik. Eddig 90 perc jutott a tesztre és 150 perc az esszékre, most 100 perc a tesztre és 140 perc az esszékre az esszék számából fakadóan. Ezen a szinten új esszétípus jelenik meg, a komplex feladat, amely irányulhat például valamely, több korszakon átívelő történelmi probléma bemutatására, vagy azonos korszakban párhuzamosan zajló magyar és egyetemes történelmi események összehasonlítására, vagy két különböző korszak eseményeinek összevetésére.

A 2016/2017-es tanév május-júniusi vizsgaidőszakában az érettségi vizsgán az állami tankönyvfejlesztésért és kiadásért felelős szerv által kiadott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlasz és a 2015/2016-os tanévben tankönyvjegyzékre került középiskolai történelem atlaszok is használhatóak – jelezték.