Zöld toll módszer a gyerekek önbizalmáért – ennyire egyszerű lenne?
Ha kinyitod gyermeked iskolai füzetét, mit veszel észre először? A rengeteg piros javítást, nem igaz? Vagyis azt, ami a hibákat emeli ki. Mi lenne, ha nem egyfolytában a hibákra koncentrálnánk? - vetette fel a kérdést egy gyermekpszichológus, édesanya, és úgy döntött kipróbálja a ellenkezőjét: a hiba helyett a sikeres megoldásokat keresi meg, és emeli ki. "Zöld toll" módszere hihetetlen sikeresnek bizonyult.
Az önbecsülést erősen befolyásolja az iskolai értékelés
Rengetegszer előfordul, hogy az óvodában még vagány, magabiztos gyerek bekerülve az iskolába hirtelen visszahúzódó, bizonytalan kisgyerekké változik. Az új környezet, szigorúbb napirend, más szabályok, nagyobb elvárások, teljesítménykényszer, ezek mind-mind befolyásoló tényezők lehetnek. És ha ez mind nem volna elég, az első nagyobb kudarcok is az iskolapadban érik a gyereket.
Emlékszel még arra az érzésre kisiskolás korodból, amikor a nagy szorgalommal elkészített házi feladatodat a tanító néni hatalmas piros javításokkal “rontotta el”? Ez is hiba, az sem jó – nagyjából ez az érzés marad a házifeladat után. A harsány piros szín, mintha azt ordítaná kifelé a papírlapról, hogy nem vagy elég ügyes…
Nem csoda, hogy sok gyereknek már az első évben elmegy a kedve egy-egy tantárgytól és nyaggatni kell, hogy foglalkozzon vele! Pszichológusok szerint gyermekkorban az önértékelést negatívan érintő hatások különösen sokat árthatnak, hiszen felnőttként is tovább cipelhetjük őket.
Zöld toll módszer – a pozitív megerősítésért
Hogy mennyire sokat számít egy-egy apróság, arra Tatiana Ivanko, gyermekpszichológus Zöld toll módszere a bizonyíték. Egy nap, amikor kislányával otthon gyakorolták az írást, a következő javítási módszer jutott eszébe: ahelyett, hogy pirossal aláhúzta volna a kislánya hibáit, zöld tollat használt, és csak a jó megoldásokat karikázta be!
A cikk itt folytatódik!