Egészséges a kockahas várandósság alatt?

Mennyit lehet mozogni? Mit lehet sportolni? Neki is ugyanannyit lehet, mint másnak? Nem lesz ebből baj?

várandósság
2019. szeptember 24. ratkotunde.hu

Fotó: Pixabay

A témában Ratkó Tünde szülésznő van a segítségünkre.

Mozogni lehet

Azt tudjuk, hogy a mozgás nagyon jót tesz, de ez még nem nyugtatja meg a kismamákat, hiszen ezzel együtt is töméntelen mennyiségű kérdés ötlik fel bennük. Mennyit lehet mozogni? Mit lehet sportolni? Neki is ugyan annyit lehet, mint a másiknak? Nem lesz ebből baj?

Nos, a sportolás is olyan dolog, ami személyenként változó elfogadottsággal működik. Alapvetően igaz, hogy ha valaki egyáltalán nem sportolt, akkor ne a várandóssága alatt kezdjen hozzá, vagy ha mégis nagyon szeretne, akkor csak könnyű, szakember felügyeletével zajló mozgásformát próbáljon ki, mint például a kismama jóga.

Azok a nők, akik rendszeresen sportoltak, a várandósságuk alatt is nyugodtan mozoghatnak, persze szem előtt tartva, hogy a túlerőltetés hatalmas károkat okozhat a babának. Ilyenkor mindent csak mértékkel szabad végezni, addig, amíg jól esik, és örömet okoz. Vannak sportok, melyek űzését a szakemberek áldott állapotban nem javasolják. Ilyenek a küzdősportok, a súlyemelés, vagy az olyan tevékenységek, melyek sérülésveszéllyel járhatnak a magzat számára is, mint például a kézilabda.

Kockahas vagy hízás?

Tisztázni kell, hogy nem csak ez a két véglet létezik. A hízás a terhesség természetes velejárója, de csak egy pontig. Nem az a lényeg, hogy a kismama kettő helyett egyen, hanem az, hogy megfelelő minőségben és mennyiségben vigyen be a szervezetébe tápanyagokat – mondja Ratkó Tünde. Elkeserítő ugyan, de ezt ma már csak az étkezéssel nem igazán tudjuk megtenni. A kettő helyett evés sajnos maximum a zsírréteget képes növelni, a baba egészségét és kényelmét semmiképp. Ehhez sokkal előnyösebb egy komplex, szerves kötésű anyagokat tartalmazó várandósvitamint segítségül hívni. A jó felszívódást biztosító szerves kötések (pl.: -citrát, -glükonát), valamint a megfelelő tagoltság, mely a trimeszterek igényeit a lehető legjobban elégítik ki hatalmas segítséget jelenthet, nem véletlen, hogy ma már a szakemberek is javasolják a szervezet ilyen támogatását.

A kockahas szintén egy véglet. A kismama súlygyarapodása 8-12 kilogramm közt teljesen normális – testalkattól függően. Ebbe beleszámít a baba súlya, a méhlepény és a magzatvíz jelentette plusz kilók, és némi járulékos súlytöbblet (pl.: megnövekedett vérmennyiség, stb.). Azok a nők, akik várandósság alatt is megszállottan edzenek, kockázatos játékot űznek, hiszen a baba egészségét is veszélyeztethetik ezzel. Az edzés maga nem is olyan nagy gond, az ehhez kapcsolódó szigorú diéta – ami nélkül a kockák nem jelentkezhetnek – azonban már nagyon rossz ötlet a várandósság alatt.

Nyújtás, nem építés

Talán könnyebb megérteni, hogy milyen sportok is illenek a várandóssághoz, ha megértjük azt, miért is sportolunk ilyenkor. A cél, hogy a testre nehezedő extra terhelést kompenzáljuk. Ezt úgy tehetjük meg, hogy azokat az izmokat nyújtjuk, melyek ilyenkor nagyobb terhelésnek vannak kitéve. Ilyenek a hát, a lábak és a derék izmai, de ide tartoznak a gátizmok is, melyek szintén edzhetőek, és ez a rákészülés nagy segítség lehet a szülésnél is.

A várandósság egy csodálatos időszaka, ezért próbáljuk meg élvezni, és nem azon aggódni, hogy mi lesz a testünkkel utána. A megfelelő tápanyagpótlás, a trimeszterek igényeit kielégítő várandósvitamin, az egészséges ételek és a jóleső mozgás mind azt segítik elő, hogy élvezzük az áldott állapotot, és a testünk gyorsan legyen képes a regenerálódásra. De mindegy mit teszünk, ehhez idő kell.