Így hidalható át a szülő-gyerek közötti digitális szakadék

A mai gyerekek átlagosan tízéves korukban kapnak telefont, de ez korántsem jelenti azt, hogy tisztában vannak az online jelenlét veszélyeivel is.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
digitális
2019. szeptember 22. www.startitkh.hu

A szülők legegyszerűbb eszköze a tiltás és a használat, illetve alkalmazások korlátozása, így azonban jelentős digitális szakadék alakulhat ki a szülő és gyermeke között. A Start it @K&H-ban fejlődő Mongu for Teen startup csapata erre az aktuális kihívásra kínál megoldást. A szülő-gyermek együttműködésére épülő alkalmazás segítségével ugyanis a gyermek biztonságosan felépítheti online magánszféráját, felismerheti és kivédheti a veszélyeket, miközben biztosítja a lehetőséget a szülői védelemre is.

A mai gyerekek úgy nőnek fel, hogy azt látják, szüleik szinte kötelező kiegészítő eleme az okostelefon. Nem csoda, hogy a gyerekek is hamar szeretnének saját készüléket, amit egy 2016-os nemzetközi kutatás szerint átlagosan 10 éves korukban meg is kapnak. A technológia kiváló ismerete ellenére azonban a gyerekek ebben az életkorban még nincsenek tisztában az online jelenlét veszélyeivel – kérdés persze, hogy maga a szülő mennyire járatos a témában. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő Mongu for Teen startup csapat saját felmérése szerint míg a szülők kétharmada napi vagy heti rendszerességgel nézi meg gyermeke okoseszközeit, addig háromból két gyerek szerint ez csupán néhányszor fordult elő. Jelentős különbség van aközött is, hogy a szülők és a gyerekek mit tartanak az internet és az okoseszköz-használat legnagyobb veszélyeinek. A Mongu for Teen csapata ezt a digitális szakadékot igyekszik enyhíteni okostelefonos alkalmazásával, amely a „tanítva tanulni” módszerrel igyekszik közelebb hozni a digitális család tagjait.

A szülők többnyire tisztában vannak a biztonságos internetezés fogalmával, az eszköztáruk mégis korlátozott. Legtöbbször olyan alkalmazások közül választhatnak, amelyekkel kontrollálni tudják gyermekeik internethasználatát, nem pedig oktatni, támogatni őket. Ez pedig nem feltétlenül segíti elő a gyerek-szülő bizalmi viszony kialakulását, erősödését abban a korai serdülőkorban, amikor a gyermek egyébként is elkezd eltávolodni a szülőktől. A Mongu for Teen alkalmazása abban különbözik a szülői felügyeleti (parental control) alkalmazásoktól, hogy az nem korlátot, hanem megoldást, játék- és tanulási lehetőséget nyújt mind a szülőknek, mind gyermekeiknek.

„A kamaszkor kezdete számos kihívást jelent szülő és gyermek számára egyaránt, ezekből csak az egyik az okostelefon használata. Alkalmazásunkkal ezt az időszakot igyekszünk megkönnyíteni mindenki számára úgy, hogy a gyerekeknek eszközt biztosítunk a biztonságos internethasználathoz, a szülőket pedig tájékoztatjuk a gyermek által használt szolgáltatásokról, azok veszélyeiről, és a kockázatok lehetséges csökkentéséről, tehát mindenről, ami miatt a szülők általában aggódni szoktak, amikor gyermekük okoseszközt kap” – mondta el Dr. Krasznay Csaba, a Mongu for Teen termékmenedzsere. „Az alkalmazásunk jelenleg iOS operációs rendszeren használható, de terveink szerint hamarosan Android platformon is elérhetővé válik” – tette hozzá a szakember.

A Start it @K&H inkubátorba október 3-ig ismét várják az innovatív ötlettel és nagy fejlődési potenciállal rendelkező startupok jelentkezését a www.startitkh.hu oldalon, iparági korlátozás nélkül. A jelentkezés lezárulta előtt is érdemes már figyelni a weboldalt, ugyanis a Start it @K&H szeptember 20-án tartja első Demo Day rendezvényét, ahol bemutatkozik az inkubátorprogram 12 legígéretesebb startupja. Emellett pedig a belga Start it @KBC alapítója és vezérigazgatója osztja meg értékes gondolatait a vállalkozásokkal és az innovációval kapcsolatban.

A Mongu for Teen-ről

A jelenleg iOS operációs rendszeren futó Mongu for Teen alkalmazás két modulból áll. Az első modul egy olyan alkalmazás, amely a család minden tagjának eszközén használható és lehetőséget teremt a digitális család felépítésére. A szülők számára láthatóvá teszi, hogy gyermekeik milyen alkalmazásokat használnak, milyen tudást szereztek meg, illetve be tudják állítani bizonyos digitális szolgáltatások használatának blokkolását mindaddig, amíg a gyermek el nem sajátította annak biztonságos használatát. A gyerekek számára mindez játékként jelenik meg, ahol alkalmazás-specifikusan kap jótanácsokat a telefonra telepített alkalmazások biztonságos használatához. Mindezek mellett a teljes család folyamatosan kap az adott témába vágó tanácsokat és információkat az alkalmazás hírfolyamán keresztül. A második modul egy gamifikációs platform, amely videókon, kérdéseken és válaszokon, összegyűjthető pontokon keresztül teszi érdekeltté a gyermeket abban, hogy minél többet tudjon meg az online jelenlét biztonságáról.