Diéta már a hiperaktív gyerekeknek is!
A diéta célja az, hogy a kisgyerekek agyát a lehető leghatékonyabban fejlessze. Minden olyan anyagot kiszűrnek, ami irritálja az agyat vagy gyulladást okozhat.
Családháló: A legelején azt tisztázzuk, hogy a szakma kiket tart figyelemhiányos, hiperaktív gyerekeknek?
Zombori Judit, pszichológus: Semmiképpen nem az figyelemzavaros vagy hiperaktív, akire a szomszéd rányomja a jelzőt. Szakembernek kell kimondania. A hiperaktivitás és figyelemzavar mögött lehetnek egyéb problémák, amelyek érinthetik a tanulmányokat is. Minden kerületben, településen van Pedagógiai Szakszolgálat, itt szakemberek állapítják meg, hogy valóban hiperaktív-e a gyerekünk.
CSH: Otthon a szülő mit vehet észre a gyereken? Mikor gyanakodjunk?
ZJ: Akár már csecsemőkorban. Vannak jelek. Akivel problémák vannak sokat sír, nehezen nyugtatható, hiába veszik ölbe, akkor is sír.
CSH: Tehát egészen kis korban megállapítható ez a betegség?
ZJ: Csecsemőkorban. Biztos hallotta már, hogy azért sír, mert fáj a hasa…annyira felhergeli magát, hogy egész éjszaka nem alszik például. Később ugye a figyelem hiánya lehet feltűnő. Ez azonban nehéz, hiszen a gyerekeknél a figyelem az iskoláskorban követelmény, ez az első hely, ahol tovább kell valamire figyelni. Fiatalabb korban teljesen természetesnek vesszük, hogy egyik pillanatban ezzel játszik, a másikban már rohan máshoz. A figyelemzavarnak már ez is lehet egy lépcsőfoka.
Azért lenne fontos minél korábban kiszűrni ezt a problémát, mert akkor korábban el lehetne kezdeni a fejlesztést, és így hatékonyabbak lehetnénk ezeknek a gyerekeknek a szocializálásában.
Maga a betegség sok embernél nem tűnik el, csak átalakul. A csecsemőkori sírás elmúltával már nem zokog, hanem felhangolt, “pörgő” lesz a gyerek, akinek szinte lehetetlen lekötni a figyelmét. Azt szoktam mondani, hogy a hiperaktív gyerek 24 órát igényel legalább egy szülőtől.
CSH: Önök kidolgoztak egy diétát ezeknek a gyerekeknek. Mi a lényege?
Balogh Lívia, dietetikus: Először azt szeretném kihangsúlyozni, hogy ez a diéta nem helyettesíti a fejlesztést. Ezeknek a gyerekeknek fejlesztésre van szükségük, fejlesztő pedagógusokra, pszichológusra.
A diéta célja az, hogy a kisgyerekek agyát a lehető leghatékonyabban fejlessze. Minden olyan anyagot kiszűrünk, ami az agyat irritálja, gyulladást okozhat, és minden fontos tápanyagot beviszünk, ami segíti az agy maximális fejlődését. Ilyenek például a jó minőségű zsírok. Fontos, hogy ezek a gyerekek néhány szem olajos magot egyenek naponta, hiszen ez nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a fejletlen idegrendszerük utolérje a normálisan fejlődő gyerekekét.
CSH: Van különbség diéta és diéta között? Tehát ha egy elsősnél megállapítják a hiperaktivitást, az ugyanolyan diétát kap-e, mint például egy 16 éves, akinek hasonló problémái vannak?
BL: Az alapok ugyanazok. A különbséget az okozhatja, hogy az egyik gyerek kisebb, a másik nagyobb, fiú-e vagy lány, sportol-e stb.
CSH: A magvak jótékony hatással bírnak. De mi az, amit mellőznek a diétából?
BL: Elsősorban a cukor, vannak színezékek, tartósítószerek, amik rossz hatással vannak az agyi működésre. De ilyen a glutén is.
CSH: A szülők mennyire racionálisak egy-egy hasonló helyzetben?
BL: Azért jött létre a mi párosunk, mert amikor megkerestek a szülők a diéta kapcsán, sokszor láttam azt, hogy nem tudnak a hétköznapi problémáikkal kihez fordulni. Nincs erre felkészülve a társadalom. Láttam a diéta bevezetésénél is, hogy a szülők nehezen tudják alkalmazni, főleg ha egy válogatós gyerekről van szó, plusz még rárakódnak a hétköznapok gondjai. Senki nem mondja, hogy jól csinálja-e az anyuka, rosszul csinálja-e a gyereknevelést, ezért gondoltuk, ha ketten kezdünk foglalkozni a családokkal , akkor ez egy hatékony és szakszerű segítség lesz nekik.
CSH: Meddig szabad ezt az étrendet követni? Akármeddig?
BL: Nem, nagyon fontos, hogy a dietetikus felügyelete alatt kell tartani a diétát, hiszen akár óvodás gyerekről is beszélhetünk, és a fejlődésükhöz minden tápanyagot megfelelő mértékben biztosítani kell. Három hónapos próbaidőt szoktunk adni a diétának, és ezalatt az idő alatt szemmel látható változást kell hoznia, hogy folytassuk tovább.
CSH: Itt a szülőnek óriási szerepe van.
ZJ: nagyon fontos, hogy következetes maradjon a szülő. Nem merevnek kell lenni, de ha valamire azt mondtuk, hogy nem, az maradjon is nem. Ha nem tartja be a gyerek a szabályokat, ebben az esetben is világosan ki kell derülnie, hogy annak milyen következménye van. És azt tartsuk is be. Így lesz a gyerek számára is egyértelmű, hogy mi, miért történik körülötte. Fontosak a hiperaktív gyerekeknél a rendszerek, a szabályok, mert a szabályok betartásában is fontos a szabály.