Hogyan segíti a művészet az óvodásokat?
Óvodapedagógusok körében is egyre több szó esik arról, hogy a mai élet és a mai gyerekek mások. Más velük az óvodai együttlét, a családok is többféle módon vannak jelen a gyerekek életében, így a velük történő együttműködés is megváltozott. Ezért a 21. századi pedagógia egyik legnagyobb kihívása a differenciálás megvalósítása. A Blum személyiségfejlesztő óvodapedagógiai program komplex szemléletet és eszköztárat kínál mindehhez.
Az október 19-én Nagykovácsiban megrendezett konferencián és az azt megelőző sajtótájékoztatón a megváltozott világ és ezért megváltozott pedagógia kihívásaira kínált válaszaikat osztották meg a program szakemberei az óvodai munkában érintett közönséggel, s mindazokkal, akik hisznek az óvodáskor kiemelt szerepében a személyiségfejlődés folyamatában. .
A már 14 éve működő – korábban Gondolkodj Egészségesen! néven ismert –alapítvány rendszeresen tart továbbképzéseket óvodapedagógusok számára. Az Infokommunikációs Technikák (IKT) alkalmazása az óvodai nevelésben például egyike azon kevés modulnak, amely hivatalos akkrediátcióval rendelkezik ebben a témában, és az óvodáskor sajátosságait építi tudástárába.
A Blum program szakmai hátterének kidolgozásában jelentős részt vállalt Dr. Bakonyi Anna pedagógia-szakértő, akinek nevéhez a reformpedagógiák, a sokszínűség és különbözőségek elfogadása, a „más” gyermek, a nyomon követés és a szabad játék fűződnek.
A Program gyakorlata a kézművesség, bábozás, zenélés, tánc, mesélés, dramatizálás összművészeti óvodai alkalmazásán alapul. A különböző művészeti ágak komplex óvodai gyakorlása hatással van a gyerekek fejlődésére és a gyermeki közösség összekovácsolására is – mindez pedig a 21. század kontextusában, a digitális kultúra hatásaira is reagálva valósul meg. A képzések kiegészülnek a szülők, családok és az óvoda együttműködéséről, partneri viszonyon alapuló kapcsolatáról szóló workshopokkal is. Az óvodában, ahol a Blum program szemléletében foglalkoznak a kicsikkel, hatásméréseket is végeznek, így ma már számokban is jól kifejezhető a program gyakorlati eszköztárának számos pozitív hatása. Ez a munka új óvodák, új csoportok bevonásával folytatódik.
Eredményeikre felfigyelt a Dr. Bénédicte Défontaines neurológus és Bertrand Schoentgen PhD neuropszichológus alkotta francia kutatópáros is, akik tudományos szempontból vizsgálták meg, hogy a gyerekkori agyi fejlődést, az értelmi képességeket hogyan befolyásolja a művészi tevékenység gyakorlása. A kutatás – amelynek különlegessége, hogy ezeket az összefüggéseket korábban nem vizsgálták ilyen kontextusban – kimutatta, hogy a művészeti tevékenységek fontos kognitív tényezőt képeznek ahhoz, hogy a gyerekek magabiztosabban sajátítsák el a helyes nyelvhasználatot, erősítik az érzékelési képességeket és az önkifejezést, valamint elősegítik a rugalmas és empatikus életvitel kialakulását.
A Blum program nagy gyakorlati előnye, hogy nemcsak az óvodapedagógusokat segíti egy új szemlélet elsajátításában és alkalmazásában, hanem a szülőket is. Ez a személyiségfejlesztő program számos olyan ötletet és gyakorlati megoldást kínál, melyek alkalmazásával a szülők tudatosan is támogathatják, hogy gyermekük kiegyensúlyozott, magabiztos felnőtté cseperedjen. Fennállásuk 14 évében eddig már több mint 650.000 családhoz juttatták el azokat a zsákocskákat, melyekben személyiségfejlesztő játékötleteik találhatók. A program elkötelezett támogatói közt már vannak olyan sztáranyukák, mint Pásztory Dóra kétszeres paralimpiai bajnok úszó, aki maga is szívesen alkalmaz komplex művészeti eszközöket a kisfia nevelésében.
A mostani konferencia célja elsősorban az volt, hogy a nagyközönséggel is megismertessék a szakmai eredményeket és remélik, hogy hamarosan egyre több óvodában terjed el a Blum program szellemisége és eszköztára. A Generali a Biztonságért Alapítvány ezért a program egészének támogatásán túl most 10, hátrányos helyzetű régióban dolgozó óvodapedagógus Blum-képzését is finanszírozza.
A Blum személyiségfejlesztő óvodapedagógiai programról részletesebb leírást a hivatalos honlapon találhatunk.