Biztonságosan az utakon – gyermekkel is

A közúti közlekedésbiztonság javításával összefüggésben az elmúlt években több olyan rendelkezés is életbe lépett, amely fokozta a gyermekek szállítására vonatkozó biztonsági feltételek betartását.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
baba
2019. május 09. Juhász Anita

Ezek közül kiemelendő a gyermekbiztonsági rendszer használata. Mindezek mellett autóvásárláskor érdemes megfelelő, gyermekbarát modellt választani. Nem szabad olyan alapvető biztonságról sem megfeledkezni, ami az autónyitást és a gyermekülésből történő kiszedést érinti.

Hogyan kell eljárni a KRESZ szerint?

A gyerekek szállítására vonatkozó KRESZ-szabályokat a közúti közlekedés szabályairól szóló és folyamatosan módosuló 1/1975. (II.5) KPM-BM együttes rendelete szabályozza. Elöljáróban két lényeges főszabály emelhető ki, amelyek a legtöbb félreértést okozzák. 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testsúlyának megfelelő autós gyerekülésben – rögzítve – szállítható.  Tehát nem elég, hogy a gyerek az autósülésében ül, a rendőr akkor is büntet, ha ő nincs bekötve. Amennyiben a gyerek a 3. életévét már betöltötte és 135 centiméternél magasabb, akkor az autó hátsó ülésén gyerekülés nélkül is utazhat, de csakis úgy, hogy biztonsági övvel rögzítve van.

Az anyukák kényelmi okokból szívesen veszik maguk mellé a babákat vezetés közben az autó első ülésére, menetiránnyal háttal. Fontos azonban tudni, hogy a szokásos haladási iránnyal ellentétesen az első üléséhez gyermekbiztonsági rendszer (autós babaülés) csak akkor szerelhető be, ha az autó üléséhez légzsákot nem szereltek fel gyárilag vagy a légzsákot ki lehet kapcsolni.

A gyermekülés

A gyermekülés-vásárlás kicsit más, mint bármi más nagyobb beruházás. Itt nem szokás spórolni, aki csak teheti, megpróbálja a legjobbat kihozni a keretből.

A hordozó az első gyermekbiztonsági eszköz, amibe gyermeket szoktak tenni, a kezdetektől nagyjából 13 kg-os tömegig jó. Van belőle babakocsira illeszthető, ami egész praktikus dolog, nem kell állandóan átrámolni a kicsit. Árban és minőségben egész nagy a szórás, már kapni 9 ezer forintért is spártaian párnázott egyszerű darabot, de ne ez legyen a cél. A hordozó jellegű babaülések egyáltalán nem tesznek jót a gyereknek. A 45 fok körüli dőlésszög ugyan biztonságos, de a gyerek gerincének nem az igazi, ha ülnie kell, pedig ő magától még nem tud felülni.

Egyre többen veszik meg a babakocsihoz a tartozék mózeskosarat is, amely a kezdeti időkben a legkényelmesebb fekvő pozíciót kínálja a babának. Ormótlan formája ellenére autóban is remekül használható, bár szinte a teljes hátsó üléssort elfoglalja. Az ülésbe a biztonsági övekre aggatott kis csatokkal rögzíthető, és a gyerek a menetiránynak oldalt fekszik. Persze a mózeskosárba is be kell kötni, különben az egész semmit sem ér. Balesetkor az öv tartja a teknőben a babát, míg az energiát a kosár puha, gazdagon párnázott belseje nyeli el.

Nagyon jól szerepelnek a törésteszteken az úgynevezett pajzsos ülések. Itt a gyereket nem biztonsági öv, hanem egy puha pajzs tartja az ülésben. Mivel nem a vállnál van megtámasztva benne a kicsi, balesetnél az egész felsőtest mozdul, a nagyobb tömeg miatt lassabban, kisebb sérülésveszéllyel. Sajnos itt a hibalehetőség nagyobb, borulásos tesztnél veszélyes lehet a hanyag rögzítés.

Bababiztonságos autó

Az EuroNCAP két korosztály, a másfél és hároméves korú gyermek védelmének színvonalát vizsgálja. Megmérik a mellkasra, a nyakra ható erőket, oldalütközésnél figyelik, hogy a gyermekülés fülei távol tartják-e a gyermek halántékát az utastér kemény felületeitől, valamint ellenőrzik, hogy az utasülés előtti légzsák kikapcsolhatósága esetén megfelelő figyelmeztető és visszajelző rendszerek segítik a tudatosan biztonságos utazást. A 2015-ben szigorított szempontok alapján adott pontszámok közvetlenül nem összehasonlíthatók a korábbi eredményekkel, ezért összeállításunkkor csak a tavalyi eredményeket vettük figyelembe. Alapvetés, hogy minél nagyobb egy autó tömege, annál szelídebb a lassulás mértéke ütközés esetén, ezért tudni kell, hogy az EuroNCAP által adott pontok mindig csak az azonos kategórián belüli rangsort állítják fel, egy városi kisautó azonos pontszám mellett sem várható el, hogy ugyanolyan biztonságos legyen, mint egy luxuslimuzin. A legmagasabb pontszámot elért járművek a következők:

 

  • Városi kisautók: Honda Jazz, Suzuki Vitara, Mazda CX-3, Mazda 2, Lancia Ypsilon
  • Alsó középkategória: Renault Megane, Infiniti Q30, Opel Astra
  • Közép- és felsőkategória: Audi A4, Skoda Superb, Kia Optima
  • Sportautók: Mazda MX-5, Audi TT, BMW Z4
  • Egyterűek: Renault Escape, VW Touran, Ford Galaxy, Ford S-Max, Fiat 500X
  • Kisbuszok: Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer, Toyota Proace, Renault Traffic, Opel Vivaro
  • Kompakt jármű: Mercedes-Benz GLC, BMW X1, Hyundai Tucson.
  • Nagy szabadidőjármű: Audi Q7, Volvo XC90, Lexus RX.

Fotó: Pixabay