Nagyszüleink is látni fogják! – „nagyimobil” időseknek

Vajon milyen lehet, amikor az ember nem látja az unokától kapott mobil kijelzőjét? Milyen lehet félni attól, elrontjuk a "drága készüléket"? Milyen lehet, amikor az ember segítséget hívna, de nem tud? A fiatal generációk tagjai számára a jelenkor technikai eszközeinek használata magától értetődő. Az idősebbek azonban nem a kütyük világában nőttek fel. Sokan pedig valamilyen születési rendellenesség, betegség vagy baleset miatt küzdenek a mobilokkal.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. június 21. szabo.daniel

Vajon milyen lehet, amikor az ember nem látja az unokától kapott mobil kijelzőjét? Milyen lehet félni attól, elrontjuk a “drága készüléket”? Milyen lehet, amikor az ember segítséget hívna, de nem tud? A fiatal generációk tagjai számára a jelenkor technikai eszközeinek használata magától értetődő. Az idősebbek azonban nem a kütyük világában nőttek fel. Sokan pedig valamilyen születési rendellenesség, betegség vagy baleset miatt küzdenek a mobilokkal.


A mobiltelefon használat sokunk számára már mindennapi és egyértelmű feladat, és talán hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy az idősebb korosztályoknak milyen kihívást jelenthet az új „kütyük” kezelésének elsajátítása. Ezt ismerték fel azok a gyártók, akik kifejezetten ezeknek a célcsoportoknak készítenek egyszerűen kezelhető mobiltelefonokat. Hogyha szeretnénk megkönnyíteni nagyszüleink életét érdemes megismerkedni az úgynevezett „nagyitelefonok” által kínált lehetőségekkel.

A svéd Doro cég, amely a hasonló készülékek piacán világszerte vezető márka nemrégiben jelentette be, hogy egy hazai szolgáltatóval együttműködésben immár hazánkban is kínálja termékeit. A hír kapcsán érdemes megvizsgálni, hogy milyen kényelmi funkciókkal rendelkezik egy kifejezetten idősebbek, hallás és látás károsultaknak létrehozott mobil.

Az ilyen telefonok jellemzője, hogy egyszerű – minden sallangtól mentes – kialakításúak, könnyen kezelhető billentyűzettel és menüstruktúrával rendelkeznek. A gombok például elég nagyok és elkülönítettek, hogy a bevitelt megkönnyítsék, a menü funkciók pedig a legszükségesebb dolgokra szorítkoznak. Fontos extrákkal is bírnak ezek a telefonok, például vészhelyzet jelző gombbal, amely megnyomására az előre beállított számokat hívja mindaddig, amíg valamelyik segítség nem reagál a kérésre. A gyártó egyéb m-egészségügyi technikákkal is foglalkozik így olyan készülék is kapható, amely érzékeli, hogyha tulajdonosa elesett, segítséget hív, vagy jelzi az aktuális gyógyszeradag bevételét az orvosunknak.

Fontos, hogy mára ezek a készülékek már nem „stigmatizáló” megjelenésűek, küllemükben a legergonomikusabb mobilokhoz hasonlítanak, így bátran megjelenhet velük az is, aki eddig ódzkodott feltűnést kelteni, mert kényelmetlenül érezte magát a telefon kinézete miatt. Sőt az okostelefonok által kínált előnyökről sem kell lemondani annak, aki könnyű kezelhetőségre vágyik, hamarosan hasonló tulajdonságokkal bíró érintőképernyős modell illetve táblagép bevezetését is tervezik.
A cég felmérései szerint Magyarországon 16,7 százaléka a mobil vásárlóknak 65 év feletti, akiknek általában kevésbé pozitív a technológiához való hozzáállásuk és ódzkodnak a túlságosan komplikált készülékektől, ezért az egyszerű használhatóság számukra prioritás, így a most bevezetésre kerülő 409gsm modell őket célozza meg.

A svéd cég készülékei azonban nem csak az idősebbek számára készülnek, fontos tulajdonságuk, hogy a halláskárosodással küzdők is interferencia nélkül tudnak telefonálni vele, valamint a képernyő kialakítása és a megnövelt betűméretek miatt a látáskárosultak is könnyebben boldogulnak vele.