Koronavírus-étkezési kisokos – Infografikán a legfontosabb táplálkozási kérdések

Mit vegyünk, mit együnk, miért nem érdemes mindent felvásárolni?

étkezés
2020. március 24. Családháló, Felelős Gasztrohős

Fotó: Pixabay

A koronavírus terjedésével az emberek drámai módon elkezdték felhalmozni az élelmiszereket. Sok helyütt hiánycikké váltak olyan alapvető termékek is, mint a hús vagy a rizs. Ennek a gyakorlatnak számos hátránya van, ráadásul az sem mindegy, ilyen helyzetben mit „spejzolunk be” magunknak. A megfontolt élelmiszervásárlás előnyeire szeretné felhívni a figyelmet az alábbi tájékoztató, amelyet táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok állítottak össze.

Érdemes-e élelmiszert felvásárolni? Miből mennyi legyen otthon? Biztonságosak-e a tartós élelmiszerek? Mire figyeljünk fokozottan az élelmiszerbiztonság kapcsán? Szükséges-e étrend-kiegészítőket szedni? A Napi Táptudás blog kezdeményezésére táplálkozástudományi szakemberek, szervezetek és dietetikusok fogtak össze, így elkészült egy tájékoztató infografika, amely segít a lakosság számára a legégetőbb kérdéseket megválaszolni.

Az ötletgazda, Papp Andrea táplálkozástudományi szakember szerint a legfontosabb az, hogy próbáljunk higgadtnak maradni, és gondoljunk másokra is. „Fantasztikus volt látni, hogy alig két nap alatt mennyien fogtunk össze, hogy segítsünk az embereknek. Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. Véleményem szerint

a legnagyobb veszély, ami most az élelmiszerellátást fenyegeti az az, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk.

Így valóban akadozhat az ellátás. Bár az infografikára csak a leglényegesebb információk fértek rá, de mindannyian igyekszünk részletesebb segítséget nyújtani az oldalainkon.”

Fotó: Felelős Gasztrohős

Az egészséges táplálkozás alapelveinek követése most is elengedhetetlen, ahogy azt Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) főtitkára is hangsúlyozza: „Fontos, hogy a karantén idején is próbáljuk betartani az egészséges táplálkozás szabályait. Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást.

Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amihez napi három-öt étkezés tartozik.

Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit, vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.”

Fotó: Felelős Gasztrohős

Zsigovits Angelika, a Smartfood Coach táplálkozástudományi szakembere a túlevés veszélyeire hívja fel a figyelmet: „Beszélnünk kell arról is, hogy az érzelmi evés kockázata hatványozottabban előfordulhat ezen időszak alatt, amit  a stressz, szorongás, magány, unalom, szomorúság, harag egyaránt okozhat. Nem érdemes irreálisan nagy mennyiségű alapanyagot felhalmozni otthonunkban, így a túlevés rizikóját is csökkenthetjük. Állítsunk fel magunknak egy napirendet, melyben legyenek ismétlődő, egészséget támogató, rituálészerű szokások, mint például a napi ötszöri étkezés, folyadékfogyasztás és rendszeres otthoni testmozgás.”

Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője szerint ilyenkor is fontos a tudatosság, úgy a bevásárlás, mint a táplálkozás során. „Felelős emberként csak annyi élelmiszert vásároljunk, amennyi a saját szükségleteinket fedezi. Gondoljunk másokra, és persze ne feledjük azokat sem, akik az élelmiszereinket előállítják és elérhetővé teszik. A mostani időszak legyen inkább egy új, tudatosabb és egészségesebb életmód kezdete, és ne az unaloműző evésé” – fogalmaz a szakértő.

Fotó: Felelős Gasztrohős

A Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit az élelmiszerpazarlás megelőzésére hívja fel a figyelmet: „Most kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy lehetőleg ne pazaroljunk el élelmiszert. Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Ki tudja, akár még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt!”.

A projekt grafikusa, Kőfaragó Anna szerint rendkívül fontos, hogy a lakosság hiteles információkhoz jusson: „Fontosnak tartom, hogy ezekben a bizonytalan időkben, amit a járvány okoz, a félelemkeltés helyett valós szakértői információkat és segítséget kapjanak az emberek. Hiszem, hogy a grafika nyelvén az információk fogyaszthatóbbak, jobban átláthatóbbak és szemléletesebbek, ezért sokakhoz juthat el ez az étkezési kisokos. Így örömmel vállaltam, hogy a grafikai munkámmal segítsem a szakmai tájékoztatást. Mert hiszem, hogy ezzel nő az esély, hogy egyre többen megfontoltan és tudatosan vásároljanak és étkezzenek ebben a krízishelyzetben”.

A kezdeményezésben számos szakember vett részt:

Papp Andrea táplálkozástudományi szakember (Napi Táptudás)
Zsigovits Angelika táplálkozástudományi szakember (Smartfood Coach)
Antal Emese és Pilling Róbert dietetikusok (TÉT Platform)
Meleg Sándor, dietetikus (Alimento blog)
Varga Judit igazgató (Felelős Gasztrohős)
Szűcs Zsuzsanna dietetikus (MDOSZ)
Prof. dr. Rurik Imre, a Magyar Táplálkozástudományi Társaság elnöke
Az infografikát Kőfaragó Anna grafikus készítette.

Az információs anyag létrejöttét támogató szervezetek:

Magyar Táplálkozástudományi Társaság
TÉT Platform Egyesület
Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége
Felelős Gasztrohős Alapítvány