Oldja a stresszt és szóra bír – fessünk a kicsikkel!

Ahogy beköszöntenek az esős, hűvös őszi délutánok és hétvégék, egyre több benti játékötletre van szükségünk, hogy a csemetéket legyen mivel lefoglalni.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
benti program
2019. október 02. Játékliget

Fotó: Pixabay

A festés remek időtöltés lehet, ha figyelünk arra, hogy a gyermek életkorának megfelelő eszközöket válasszunk az alkotáshoz. Ebben segít Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője.

Már az egyévesek is festenek

Ki ne látott volna már kisgyermeket, aki a nagy gonddal elkészített főzeléket apró ujjaival maszatolja az etetőszék tálcáján vagy az étkező asztalon? Az első születésnapra készített torta is gyakran válik kreatív foglalkozás eszközévé, így érdemes már ettől az életkortól kezdődően bátorítani az alkotásra.

„Kisebb gyerekeknél is fontos, hogy kezdjék el gyakorolni a festést. Náluk az eszközhasználat még nem fejlődött ki, így számukra a legjobb választás az ujjfesték. Segítségével szabadon rajzolhat, nincs kontroll, nem szab határt neki semmilyen eszközhasználat. Nincs kudarcélmény, hogy nem tudja jól fogni az ecsetet, csak belemártja a kezét a festékbe, és már tapogathat is a papíron a lágy, krémes ujjfestékkel.”

A festés szenzoros élmény. Segítségével a gyermek megtapasztalja, hogy milyen érzés megérinteni a papírt ujjfestéssel, vagy milyen érzés mozgatni az ujjait a papíron. Az ilyen érzékszervi tapasztalatok fontosak, mert segítenek a gyermeknek felfedezni és megérteni a körülötte lévő világot.

Hagyjuk kibontakozni

A festéshez sokszor nekünk szülőként nincs igazán kedvünk, mert maszatos lesz a gyerek, az asztal, a padló és nagyjából minden, amihez a gyerek hozzáér. A kreatív foglalkozások levezénylése valóban odafigyelést és türelmet igényel – szeretnénk, ha csemeténk is jól szórakozna, és a lakást sem kellene hosszasan takarítani egy-egy festős foglalkozás után.

Jó, ha van egy erre a célra kialakított kis asztal, amit a kreatív foglalkozásokra tartunk fenn. Ideális esetben könnyen takarítható, nincs alatta szőnyeg és nincs a falhoz tolva. Ha nincs helyünk egy ilyen külön kis sarkot kialakítani a lakásban, akkor a legjobb, ha hagyjuk a földön kibontakozni a gyereket. Egy nagyobb méretű, akár használt viaszosvászon terítő, vagy csomagolópapírokkal borított terület is tökéletesen megfelel az alkotáshoz. Sőt, a gyerekek rendszerint még inkább élvezik, mert nagyobb papíron tudnak alkotni, hatalmas a felület, nincsenek korlátok. Mi pedig a festés végeztével csak összeszedjük a terítőt vagy a papírokat és kész.

„Fontos, hogy jó minőségű, bőrgyógyászok által tesztelt – így nem kell félni a bőrkiütésektől sem – ujjfestéket válasszunk, ezek már egyéves kortól használhatók. Érdemes még arra figyelni, hogy olyan festéket válasszunk, ami a ruhákból kimosható. Így, ha a festék mégis véletlenül a ruhára, vagy a kanapéra kerülne, könnyen el tudjuk távolítani a foltot.”

Ecsetet a kézbe!

3-4 éves kor körül már fejlett annyira a gyermekek kézkontrollja, hogy ügyesebben tudják használni az ecsetet. Az ujjfestékek mellett próbálkozhatunk már vízfestékkel, temperával is.

„Az ecsettel való aprólékos munka remek gyakorlás a kézizmok számára, így nagy szerepe van az íráshoz is nélkülözhetetlen finommotorikus képességek fejlesztésében. A festés során fejlődik a szem-kéz koordináció is. A nagy papírlapokon vagy a festőállványon végzett munka pedig elősegíti a motoros készségek fejlődését is.”

Mit fessünk?

·         Kisebbekkel közösen, kézlenyomatokkal akár az egész család készíthet egy szuper fát, falevelekkel, talplenyomattal pillangókat varázsolhatunk elő a lapra, vagy egy teljes vízalatti világot is festhetünk kéz – és láblenyomatokkal.

·         A nagy őszi kedvenc a falevelek megfestése, aminek szintén csak a képzeletünk szabhat határt! Akár koszorút is készíthetünk az ajtóra vagy az ablakba, de lehet az asztalra egy szép asztali dísz is. Felfűzhetjük és girlandot is készíthetünk gyermekünkkel a festett színes levelekből.

Oldja a stresszt és szóra bír

„Mi volt ma az oviban? Semmi.” Ha ismerős a helyzet, akkor jó, ha tudjuk, hogy nem reménytelen. A festés lehet az eszköz, ami szóra bírja a gyermeket, ami segíteni fog nekünk abban, hogy megtudjuk, mi történt vele az óvodában. Ha hazaérkeztünk, kérdezés helyett, kérjük meg, hogy fesse le nekünk a mai napját. Mi volt ma a legjobb dolog, ami történ veled, amire emlékszel, a játék, amivel játszottál, az ebéd stb. Ha elkészült, hagyjuk, hogy meséljen a rajzról, vagy kérjük meg, hogy mondja el, mit látunk. Innen rendszerint már maguktól is sokat mesélnek.

„A gyerekek a festés segítségével sok mindent el tudnak mesélni, ki tudják fejezni az érzelmeiket is. Így nem csak mi tudjuk könnyebben megismerni és megérteni őket, de ők is saját magukat. A festés ugyanis segít enyhíteni a stresszt is. Segítségével ki tudják adni magukból a napközbeni eseményeket, amik akár azért mert nagyon jók, vagy épp nagyon kellemetlenek voltak, de mindenképp felfokozott érzelmeket váltottak ki belőle.”