Abortusz-szabályozás: tévhitek, tudatlanság, alkotmányellenesség
Raffai Péter nemrég tudományos cikket publikált arról, hogy ma közel 3,5 millióval élnének többen Magyarországon, ha 1956-ban nem lép életbe az a rendelet, amely törvényessé tette a várandós nők puszta kérelmére alapozott abortuszok gyakorlatát. A tanulmányból az is kiderül, hogy noha az abortusztörvény az Alkotmánybíróság álláspontja szerint alkotmányellenes, érdemi változás évtizedek óta nem történik.
Raffai Péter nemrég tudományos cikket publikált arról, hogy ma közel 3,5 millióval élnének többen Magyarországon, ha 1956-ban nem lép életbe az a rendelet, amely törvényessé tette a várandós nők puszta kérelmére alapozott abortuszok gyakorlatát. A tanulmányból az is kiderül, hogy noha az abortusztörvény az Alkotmánybíróság álláspontja szerint alkotmányellenes, érdemi változás évtizedek óta nem történik.
– Ön fizikusként dolgozik. Mi késztette arra, hogy az abortusz-szabályozással kezdjen foglalkozni?
– Annak idején többször is beszélgettem ismerőseimmel az abortuszok megítéléséről, s ezek mentén döbbentem rá arra, hogy tulajdonképpen alapvető adatokkal és tényekkel sem vagyunk tisztában. Ahogy elkezdtem beleásni magam a témába, két dolog nagyon megdöbbentett: az egyik, hogy Magyarországon ma minden harmadik terhesség abortusszal végződik, amivel világviszonylatban a 8., az EU-ban a 3. helyen állunk. A másik, hogy ezeknek a terhességmegszakításoknak a 97 százalékát “súlyos válsághelyzetre” hivatkozva végzik el.
– Mit jelent a súlyos válsághelyzet-kategória?
– Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy formálisan erre hivatkozva az abortuszt elvégzik a várandós nő puszta kérelme alapján. Ez az ún. ‘on request’-abortusz.
– Ebben az esetben nem is kell megindokolni, miért dönt valaki a terhességmegszakítás mellett?
– Nem. A magzatvédelmi törvény végrehajtási rendelete nem is engedi, hogy megvizsgálják a hivatkozás megalapozottságát.
– Miért?
– Ehhez nincs indoklás. 1998-ban az Alkotmánybíróság (AB) határozatot hozott, amely szerint Magyarországon az alkotmányból levezethetően nem lehet on request-típusú abortuszt végezni. Ez ugyanis korlátlanul érvényesíti a várandós nő önrendelkezési jogát a magzati élet védelmével szemben, ami alkotmányellenes. Két évvel később módosult a magzatvédelmi törvény és annak végrehajtási rendelete, ám ezt a helyzetet változatlanul hagyták. Ezen a helyzeten az új alaptörvény sem változtatott, épp ellenkezőleg, még hangsúlyosabbá tette az állam életvédelmi kötelességét.
– Tehát született egy AB-határozat, amit 15 éve senki nem vesz figyelembe?
– Ennél rosszabb a helyzet. Számos civil beadvány érkezett az évek során az AB-hez, amelyek felhívták a taláros testület figyelmét az abortusz-szabályozás alkotmányellenességére. 1998-ban az AB meghozta határozatát, de kizárólag a súlyos válsághelyzet indikációja kapcsán, így a többi beadványban szereplő témáról nem hozott döntést. 2000 július 1-től új abortusz-szabályozás lépett életbe, ám az figyelmen kívül hagyta az AB legfontosabb határozatát, amely kimondta az on request abortuszok alkotmányellenességét. Tehát egyrészt maradtak civil kérelmek, amelyekről az AB nem döntött, másrészt a törvény megváltoztatása után új beadványok is érkeztek, ám döntés ezekben sem született. Az új alaptörvény életbe lépésével aztán minden, az AB előtt levő ügyet megsemmisítettek.
– Kelecsényi Nándorral készült munkájukban azt állítják, ma közel 3,5 millióval többen lennénk, ha az 1956-os rendelet, amely lehetővé tette az on request típusú abortuszokat, nem lép érvénybe. Hogyan kapták meg ezt az eredményt?
– A rendelkezésre álló adatok alapján megnéztük az ‘56 előtti népesedési irányt, s ebből készítettünk egy előrejelzést, feltételezve, hogy a szabályozás nem változik meg. Eredményként azt kaptuk, hogy ebben az esetben az abortált a magzatoknak csak egy részét abortálnák, másik részük meg sem foganna, a maradék pedig megszületne. Amit elkészítettünk, egy olyan modell, amelynek paraméterei változtathatóak, tehát bárkinek lehetősége van arra, hogy az általunk megadott képletekkel újraszámolja az eredményeket.
– A tanulmányt érték kritikák is. Az egyik fő ellenérv az volt, hogy attól, hogy az abortusz-szabályozást szigorítják, még nem lesz kevesebb a terhességmegszakítás, hiszen a nők illegálisan is elvégeztetik az abortuszokat.
– A tanulmányunk semmit nem mond arról, mi történne, ha az abortusz-szabályozást ma szigorítanák. Ugyanakkor elképzelhetetlennek tartom, hogy illegálisan is véget vetnének minden harmadik várandósságnak. Semmi nem igazolja azt sem, hogy ‘56 előtt a nők illegálisan ennyi abortuszt végeztek el. Ha ez így lenne, akkor abból az következne, hogy az abortusz legalizálását követően a demográfiai trend nem változik. Ehhez képest a rendelet életbe lépése után a születések száma a korábbinak mintegy kétharmadára csökkent.
– Ezek szerint tehát nem igaz az az állítás, hogy a szigorúbb szabályozás nincs hatással a terhességmegszakítások arányára?
– Egy 2007-ben megjelent tanulmány becslést végzett arról, hogy az olyan országokban, ahol nem engedik az on request-típusú abortuszt, mennyi terhességmegszakítás történik legálisan és illegálisan. Sajnos sokan úgy interpretálják az írást, hogy a szabályozás nem befolyásolja az abortuszok számát, mert azokat illegálisan is elvégeztetik. Pedig ez nem így van, ugyanis a szabályozás elsősorban nem azt befolyásolja, hogy 100 ezer nőre mennyi abortusz jut, hanem azt, hogy a várandósságok hány százaléka végződik abortusszal. Az igaz lehet ugyan, hogy például bizonyos afrikai országokban, ahol a terhességmegszakítás nem legális, százezer nőre ugyanannyi abortusz jut, mint egy európai, az abortuszt megengedő országban, csakhogy Afrikában a várandósságok és a születések száma is sokkal magasabb. Tehát, míg nálunk minden 3., addig ezekben az országokban csak minden 10. terhesség végződik legális vagy illegális abortusszal, azaz téves az a következtetés, hogy mindegy, van-e szabályozás, vagy nincs.
– Mennyire van tisztában ma egy átlagember a magyarországi abortusz-szabályozás helyzetével?
– A Patent Egyesület nemrég rendelt egy közvéleménykutatást a Mediántól, amelyből az derült ki, hogy a társadalomban nagyon komoly téveszmék élnek a témával kapcsolatban. Arra a kérdésre, hogy hogyan alakult az abortuszok száma az elmúlt években Magyarországon, a megkérdezetteknek legfeljebb 13 százaléka tudta, vagy tippelte jól a választ, ami egyébként az, hogy csökken. A többi 87 százalék vagy nem tudta, vagy azt mondta, hogy nem változott, vagy azt, hogy növekedett.
– Vonatkozott kérdés az abortusz-szabályozásra is?
– Igen, és a válaszok hasonló eredményt hoztak, mint az előző esetben: mindössze 14 százalék tudta a helyes választ, vagyis azt, hogy 2000 óta nem változott semmi. 32 százalék szerint enyhült, 28 százalék szerint szigorodott, 26 százalék pedig a “nem tudom” opciót jelölte meg. A fenti eredmények nyilvánvalóvá teszik egy tájékoztató kampány szükségességét, hiszen rendkívül fontos lenne, hogy az emberek tisztában legyenek azzal, mi is a helyzet ma Magyarországon az abortusz-szabályozás kapcsán.