Apa Magazin: „Az apaság életed legnagyobb kalandja és ne félj megélni azt” + JÁTÉK
„Boldogan mondanám azt, hogy az elmúlt szűk egy évben öldöklő verseny alakult ki a magyar apa-piacon, valójában viszont messze vagyunk még ettől. Az viszont biztos, hogy valami elkezdődött, és nem titkolt szándékunk, hogy a növekedés motorja legyünk” – mondja az Apa magazin főszerkesztője. Vida Ferenccel többek között arról beszélgettünk, hogy mi a lap fő üzenete, témái, inkább nők vagy férfiak olvassák, és hogyan fér meg a Playboy-al.
Amikor legutóbb találkoztunk, éppen kijött az első lapszám. Akkor azt mondtad: az Apa magazin célja „segítséget adni a férfiaknak abban, hogy megéljék az apaságot és inspirációt arra, hogy kihozzák belőle a maximumot”. Hogyan, mivel igyekeztek ezt elérni?
Több fronton igyekszünk megszólítani az apákat. Nincs egy biztos recept, hiszen mindenkinél más működik: sokan a konkrét tanácsadó anyagokat szeretik, mások szívesen olvasnak az apaság pszichológiai hátteréről, megint mások pedig élvezettel vetik bele magukat más apák személyes történetébe. A cél az, hogy mindenki megtalálja azt, ami őt megszólítja, és amit el tud vinni magával útravalóként.
Mi a lap legfőbb üzenete?
Az, hogy az apaság életed legnagyobb kalandja és ne félj megélni azt minden örömével és kihívásával együtt.
Kiknek szól: leendő apáknak, kisbabás, kisgyermekes vagy kamaszos apáknak, nagyapáknak? Lányos, fiús apáknak?
Az apa fogalom borzasztóan tág, hiszen ugyanúgy érvényes egy kéthónapos gyermek férfi szülőjére, mint egy 80 éves nagyapára. Nyilván teljesen más témákkal lehet őket megszólítani, ahogyan a lányos és fiús apukák is más-más téma iránt fogékonyak. Éppen ezért fontos, hogy tartalmilag minél változatosabb legyen a magazin, a visszajelzések alapján pedig ez elég jól sikerült is, még azok is találnak benne tartalmas olvasnivalót, akiknek amúgy nincs gyereke.
Ezt honnan tudjátok? És egyébként összességében milyenek a visszajelzések?
Onnan tudjuk, hogy megírta nekünk. A visszajelzések – úgy szakmai, mint olvasói részről – elképesztően pozitívak, ami megerősít minket abban, hogy az Apa magazin tényleg egy hiánypótló termék a piacon. Saját kutatásunk szerint a témák közül a programok iránt van a legnagyobb érdeklődés, a visszajelzések alapján viszont a konkrét tanácsokat adó cikkeket is nagyon szeretik az olvasók – kiváltképp a kamaszokkal foglalkozókat.
Tudjátok már, hogy kik az olvasóitok? A célközönségetek értelemszerűen az apák, a férfiak, akikhez – mint mondtad korábban – sokszor a nőkön keresztül vezet az út…
Nagyjából fele-fele arányban veszik meg az Apa magazint férfiak és nők. Ez az az arány, amire előzetesen is számítottunk. Mivel korábban nem volt Magyarországon kimondottan apáknak szóló magazin, és nemzetközileg is kevés van belőlük, ezért egy egészséges mértékű küldetéstudat is van az Apa magazin mögött. A nők sokszor nyitottabbak az újdonságok felé, de abban is biztosak vagyunk, hogy ha egy férfi kicsit belenéz a magazinba, azonnal látja, hogy ez tényleg neki készült, nem egy női lap férfiasított kiadása.
Miből látja? Mi alapján választjátok ki a fő tematikát és az egyes tartalmakat?
Mindenből, hiszen elsősorban hozzájuk szólunk. A tematikát illetően igyekszünk szezonálisak lenni, de nem ez a szempont áll mindenek felett. A legfrissebb, július 20-én megjelent számunk középpontjában például a közös programok állnak, amiket mindannyian élvezni fognak, nem a szülők vagy csak a gyerekek.
Az Apa Magazin szerkesztőségének többsége férfi, és megegyezik azokkal, akik a Playboyt állítják elő. Hogyan lehet ezt a kettőt összeegyeztetni? Mennyire tud hiteles lenni így az Apa Magazin?
A férfimagazin műfaját az elmúlt egy-két évtizedben rendesen megtépázták: nagy nevek jelentek meg, majd szűntek meg Magyarországon, a többség pedig csak azt látta, hogy egy többé-kevésbé ismert nő mutogatta benne magát, meg írtak benne olyan dolgokról, amihez az egyszeri magyar férfinak semmilyen köze nincs. Aki ellenben ma kinyitja a Playboy-t, az elképesztően izgalmas történetekkel, jól megírt és remekül megfotózott interjúkkal és kortárs novellával találkozik. És igen, vannak benne meztelen nők is, mert azok érdeklik a férfiakat.
Ha innen nézzük, az Apa a Playboy kiegészítése, hiszen olvasói jelentős részének van már családja. (Most éppen össze is van csomagolva a két magazin a Tescóban.) Az Apa magazin esetében vannak ugyan visszatérő szerzőink, de éppen a sok témaspecifikus írás miatt számos szakírót kérünk fel egy-egy anyaghoz. Ez olyan témákhoz elkerülhetetlen, mint amikor az ország legjobb kisvasútjait keressük, arról írunk, hogyan válassz tábort a gyerekednek, vagy hogyan vezesd be gyermeked a csillagászat rejtelmeibe úgy, hogy jó eséllyel neked is csak halvány fogalmaid vannak róla.
Azt is mondtad: azért született meg az Apa magazin, mert „egyre több férfi szeretne az első perctől aktívan részese lenni gyermeke életének, de sokan nem igazán tudják, hogyan kezdjenek neki, hiszen senki nem mutatja meg, vagy mondja el nekik, hogyan is kellene ennek nekikezdeni”. Ez a kijelentés – szerencsére – már egyre kevésbé állja meg a helyét, hiszen egyre több apákkal foglalkozó újság, rendezvény, tanfolyam, stb. Hogyan viszonyultok ehhez?
Boldogan mondanám azt, hogy az elmúlt szűk egy évben öldöklő verseny alakult ki a magyar apa-piacon, valójában viszont messze vagyunk még ettől. Az viszont biztos, hogy valami elkezdődött, és nem titkolt szándékunk, hogy a növekedés motorja legyünk.