Szakemberek gyermekeink szolgálatában – 5. rész: Mesés múzeumpedagógia/Csörsz Katalin

Sorozatunk ötödik részében a múzeumpedagógiáról beszélgetünk Csörsz Katalinnal, a budapesti Mesemúzeum szakemberével.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
család
2017. május 29. Heilmann Anna

 

Családháló: Pontosan mit jelent az, hogy múzeumpedagógus?

Csörsz Katalin: A múzeumpedagógus a múzeumba látogató gyerekek vagy felnőttek számára tart foglalkozásokat kiállításhoz kapcsolódva, melynek keretében a tanulók a múzeumban hasznosíthatják az iskolában tanultakat, az iskolai órán pedig alkalmazhatják a múzeumi tapasztalatokat.

CSH: Van valamiféle korosztályra vonatkozó határ vagy a felnőttekhez is szólhat egy-egy program?

CSK: Nincs korosztályra vonatkozó határ, a felnőtteknek is izgalmas lehet egy-egy ilyen látogatás. Bár ez mindig függ a kiállítástól is. A Mesemúzeum – ahol én dolgozom – kimondottan olyan hely, ahol az óvodásoktól a nagyszülőkig mindenki jól érzi magát. Szombat délelőttönként például mindig olyan programmal várjuk a látogatókat, amely a mesékhez kapcsolódik és a család tagjai számára nyújt közös élményt.

CSH: A Mesemúzeum és Meseműhely, ahol Ön is dolgozik, számos izgalmas foglalkozással várj a különböző korosztályú gyermekeket. Melyiket tartja a legsikeresebbnek?

CSK: A Mesehősök 7 próbája múzeumpedagógiai foglalkozásunk a legnépszerűbb. A siker egyik titka, hogy a foglalkozás egyedi környezetben, különlegesen installált mesei térben zajlik, ahol az installációs tér és a foglalkozás felépítése is a mesék általános struktúráját követi: a felütés, a valamilyen kihívást tartalmazó kezdet után, a bonyodalom a próbák sora következik, amelyek sikeres teljesítése után együtt jut el a csoport a szerencsés végkifejlethez a királyságba, a királyi trónszékbe.

 

 

CSH: Mire nyitottak leginkább a mai gyerekek? Milyen típusú aktivitással lehet a legjobban motiválni őket?

CSK: A gyerekek ma is szeretnek játszani, próbákat teljesíteni. Fontos, hogy ezek a játékok közös élményt nyújtsanak egy közösségnek – legyenek ők egy óvodai vagy iskolai csoport – és egy családnak egyaránt. A mese nagyon jó alapot ad erre, hiszen mindenki tud kapcsolódni hozzá. A Mesemúzeumban többféle aktivitással találkoznak a látogatók, a tudás próbájától az érzékszervi próbákon át a közös mesealkotásig.

CSH: A Mesemúzeum egy igen vonzó hely a kicsiknek, mi a tapasztalata azonban a többi, művészetekkel foglalkozó intézmény programjaival kapcsolatban: nyitottak a gyerekek a múzeumi világra?

CSK: Igen, nyitottak. Azt tapasztalom, hogy a szülők is keresik az értékes programokat nyújtó helyeket. Szerencsére egyre több ilyen van.