Szülőnek tanulni

A mai gyerekek nyelve már nem a tábla és a kréta, viszont a látszat ellenére minden eddiginél jobban szükségük van az érzelmekre. Ebbe a világba szülőként és pedagógusként is bele kell tanulnunk – állítja Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
szülők
2018. március 13. valasz.hu

Miért kellene iskolába járniuk a szülőknek?

Mert kevés a hiteles és jó minta, bizonytalanok vagyunk, és szükség van a megerősítésre. Ehhez felkészült szakemberekre és közösségre is szükség van. A felelős szülők folyamatosan tanulni szeretnének, együtt a gyerekükkel, vagy épp őmiatta. Keresni az okát, hogy miért nem kúszik-mászik, vagy épp miért visszahúzódó, miben tehetséges, melyik a számára megfelelő óvoda, iskola, hogy kamaszként miért nem értünk vele szót, miért csak a neten lóg.

Régebben ezt nem tanulták a szülők. Most miért volna rá szükségük?

Szép és nehéz feladat a szülőség, manapság talán nehezebb, mint valaha. Noha ösztönösen szeretünk, nem biztos, hogy tudjuk, melyik életkorban van helye a hisztinek, a leválásnak, a közösségbe helyezésnek. A mai értékeket nem a szülők, nagyszülők, hanem a világháló adja. Már az ovisok is olyan tempóban kattintgatnak a táblagépeken, hogy nem is tudjuk, merre jár a gyerekünk az online térben. Ahhoz, hogy velük együtt, őket támogatva növekedjünk, segít, ha kicsit pedagógusnak, pszichológusnak is kiképezzük magunkat – nem elfelejtve, hogy elsősorban szülők vagyunk.

Hogyan tud ebben segíteni a Felelős Szülők Iskolája?

Közel kétezer, gyermekneveléssel foglalkozó cikk, száz videointerjú érhető el online felületeinken. Előadásainkon foglalkozunk érzelmi intelligenciával, iskolaválasztással, érzékenyítéssel. Iskolákba járunk, tanárokat és gyerekeket buzdítunk kíváncsiskodásra, megmutatjuk, hogy a frontális oktatáson túl van más lehetőség, például az élménypedagógia. A legfontosabbnak azt tartjuk, hogy a szülő minél több minőségi időt töltsön a gyerekével. Egy amerikai felmérés szerint ez átlagosan napi hét perc. Ebben szemléletváltásra van szükség. Kellenek hozzá a közös „csavargások”, a konyhai beszélgetések és a jó társaságban való bolondozás is. Talán egy családi beszélgetés is könnyebben indulna el, ha a szülők vállalnának egy kört gyerekük kedvenc számítógépes játékán.

A beszélgetés további részében olvashatunk arról, mi az élménypedagógia lényege, milyen munkamódszereket használ a FSZI és hogy milyen további programokból válogathatunk.