A tanulási nehézségek elsődleges tünetei
Nagyobbik fiamnál annak idején oxigénhiányos állapot alakult ki, vagy szülés közben, vagy már az anyaméhben. Az egykori Schöpf-Mérei kórházban ugyanis súlyos hibát követtek el: miután elment a magzatvizem, 24 órán keresztül feküdtem a szülőszobában, oxytocint viszont csak ennyi idő elteltével kaptam, több mint egy napig vártak a szülésmegindítással.
Nagyobbik fiamnál annak idején oxigénhiányos állapot alakult ki, vagy szülés közben, vagy már az anyaméhben. Az egykori Schöpf-Mérei kórházban ugyanis súlyos hibát követtek el: miután elment a magzatvizem, 24 órán keresztül feküdtem a szülőszobában, oxytocint viszont csak ennyi idő elteltével kaptam, több mint egy napig vártak a szülésmegindítással.
Bendegúznak látszólag semmi baja nem esett, a problémák csak később mutatkoztak: a gyerek mozgásban is jól lemaradt kortársaihoz képest, az pedig, hogy tanulási nehézségekkel küzd, figyelemzavaros és hiperaktív, már csak első osztályban derült ki.
Bendegúz az órák közti szünetekben fékezhetetlen volt, órákon csevegett, forgolódott, vagy csak kifelé bámult az ablakon, képtelen volt követni a tanárt. Fél év elteltével tanácsolta az osztályfőnöke, hogy vigyem el nevelési tanácsadóba, a gyereknek ugyanis átlagon felüli intelligenciája van, csak épp valamiért nem figyel. És nem azért, mert nem akar figyelni.
A diagnózis felállítása után iskolát váltottunk, a fiam két évig járt a speciális tanítású Gyermekház Általános Iskolába, majd sikeresen integráltuk ismét egy normál általános iskolába. Jelenleg erős közepes tanuló, de ami érdekli, abból lexikális tudása is kiemelkedő.
Aki nem szakember, vagy nincsen SNI-s (sajátos nevelési igényű) gyereke, fogalma sincs arról, milyen érzés olyan megjegyzéseket hallani vagy olvasni, hogy mennyire fel van fújva a tanulási nehézség problémája, hogy régebben az ilyen gyerekeket csak rossz tanulónak, butának, lustának vagy hülyének hívták, és ez most is így lenne rendjén. Hogy a fejlesztőpedagógia csak áltudomány. A tájékozatlanság, a kirekesztéstől való félelem miatt pedig sok szülő nem fordul idejében szakemberhez, vagy egyszerűen csak nem veszi észre, elbagatellizálja a tanulási zavarokra utaló tüneteket.
A tanulási nehézség elsődleges tünetei
Külső megjelenés:
- Egyes kutatók véleménye szerint a genetikai alapú tanulási nehézség külső megjelenésben is felfedezhető. Jellemző a rendetlen külső, amit a gyerek nem is érzékel. Környezetük, holmijuk is rendetlen minden szülői erőfeszítés dacára.
- Egyik típusuk vékony, étvágytalan, édességben viszont mértéktelen. Durva tapintású haj, bőr a jellemző.
- Másik típusuk túlsúlyos, falánk.
Viselkedésben jelentkező zavarok:
- Akár egészen picike korban jellemzően folyamatosan „zizegnek”. Jár kezük, lábuk. Társaikat sem hagyják nyugodtan tevékenykedni.
- Alacsony a toleranciaszintjük, ezért folyton konfliktusba kerülnek gyerekkel, felnőttel egyaránt. Még az érintést is támadásnak élik meg, és visszatámadnak. Állandóan igénylik, hogy velük foglalkozzanak, „csak velük”.
- Másik típusuk a nem dolgozó. Önállóan semmit nem csinálnak. Motiválatlanak, érdektelenek.
- Közös jellemzőjük a fáradékonyság.
- Leggyakoribb jellemző a figyelemzavar. Figyelmük nehezen rögzíthető, minden inger azonnal eltereli őket, tanulásban ezért nem intenzívek. Mivel mindenre figyelnek, ezért semmire nem képesek figyelni.
- Gyakori a figyelem tapadása, nem tudnak továbblépni, témát váltani.
- A sok ingerből nem képesek kiválasztani a lényegeset, a fontosat.
- Képtelenek rendszerezni.
- Teljesítményük hullámzó.