Itt a nyár, vigyázzunk jobban gyermekeinkre – tippek a megelőzésre
Egy felmérés szerint évente közel 1500, vagyis mintegy 75 osztálynyi tizennégy éven aluli gyermek szenvedett közlekedési balesetet, ennek harmada pedig a nyári hónapokban történt. Az OFRK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) szerint a gyerekek oktatása, megismertetése a közlekedési szabályokkal kulcsfontosságú, mivel például a kerékpáros balesetek száma arányait tekintve rendkívül magas. A szülők mellett azonban az iskoláknak is egyre nagyobb szerep jut az ismeretek elsajátításában.
Egy felmérés szerint évente közel 1500, vagyis mintegy 75 osztálynyi tizennégy éven aluli gyermek szenvedett közlekedési balesetet, ennek harmada pedig a nyári hónapokban történt. Az OFRK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) szerint a gyerekek oktatása, megismertetése a közlekedési szabályokkal kulcsfontosságú, mivel például a kerékpáros balesetek száma arányait tekintve rendkívül magas. A szülők mellett azonban az iskoláknak is egyre nagyobb szerep jut az ismeretek elsajátításában.
A szünidő beköszöntével egyre több gyermek ül biciklire, húz a lábára görkorcsolyát, pattan a gördeszkára. A figyelmetlenség és a közlekedési szabályok be nem tartása viszont komoly baleseteket okozhat. A KSH adatai szerint átlagosan évente körülbelül 1500, vagyis mintegy 75 osztálynyi tizennégy éven aluli gyermek szenvedett valamilyen sérülést közlekedési balesetből kifolyólag. Az ORFK-OBB 2012-es adataiból kiderül: az 1346 eset harmada június és augusztus között, vagyis nyáron, a szünidő beköszöntével történt. A szerencsétlenség viszont sok esetben megelőzhető lenne.
Kiss Csaba r. alezredes, az ORFK-OBB főtitkára szerint gyakran az okozza a baleseteket, hogy a gyerekek nem ismerik a közlekedési szabályokat. A KRESZ alapjaival tehát mindenképpen meg kell őket ismertetni, erre pedig az egyik legjobb fórum az iskola. Szeptembertől a Nemzeti alaptantervben megjelenik a közlekedési alapismeretek témája, sőt, külön kerettanterv készült például a kerékpározásra, ami rendkívül hasznos ismereteket nyújt majd a tanulóknak.
Eisenkrammer Károly, a BringaAkadémia tantárgy egyik kidolgozója szerint: „A gyerekek 10-12 éves korukra, amikortól kerékpárjukkal az utakat is használják, járművezetővé válnak. Ezért is fontos, hogy elméletben és gyakorlatban is ismerjék a helyes közlekedés alapjait: tudják hol és mikor mehetnek át az úttesten, mikor kinek van elsőbbsége, milyen felszerelésekre, eszközökre van szükség és mit tegyenek gond esetén.” Ezeket az alapokat a szülővel együtt, játszva megtanulhatják a legkisebbek is. Ugyanakkor lényeges, hogy ne csak mondjuk, mutassuk is nekik. A szülő ugyanúgy vegye fel a bringás fejvédőt, kapcsolja be a biztonsági övet, így a gyermek a pozitív példát látva betartja majd a szükséges óvintézkedéseket. Eisenkrammer Károly ugyanakkor hozzátette: „Nem minden gyermek tudja elsajátítani ezeket az alapokat az otthoni környezetben, ezért kimondottan jó, hogy hamarosan iskolai keretek között is tanulhatják majd ezeket a diákok.”
A kerettantervek kidolgozásában részt vevő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tájékoztatása szerint a közlekedési alapismeretek elsajátításával a Technika, életvitel és gyakorlat tantárgy foglalkozik, ahol például a gyalogos közlekedés alapvető tudnivalóival, a veszélyhelyzetek és a balesetek megelőzését célzó szabályok megismerésével és azok szituációs játékokban való élményszerű alkalmazásával alapozzák meg a biztonságos és önálló közlekedéshez szükséges szokások kialakulását. A BringaAkadémia tantárgy elméleti óráin a kerékpárosokra vonatkozó KRESZ-szabályokat, és az alapvető kerékpáros ismereteket tanulják, az akár a testnevelés órákba is beilleszthető kerékpáros órákon pedig gyakorlatban sajátítják el azokat a közlekedési ismereteket, amelyekre a hétköznapokon, iskolába menet vagy akár túrázás közben szükségük lehet.