Meséd – Mesélő édesanyák

Számtalan kutatás bizonyította, hogy a meséknek, a meseolvasásnak megannyi jótékony hatása van. A Meséd program célja, hogy az iskolát félbehagyó, olvasni nem szerető édesanyákkal megkedveltessék a meséket. A projektben résztvevő édesanyák megtanulják értelmezni a meséket, ami segít nekik abban, hogyan kell helyesen kezelni az élet adta nehézségeket.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
beszélgetés
2016. július 03. Csontos Dóra

Számtalan kutatás bizonyította, hogy a meséknek, a meseolvasásnak megannyi jótékony hatása van. A Meséd program célja, hogy az iskolát félbehagyó, olvasni nem szerető édesanyákkal megkedveltessék a meséket. A projektben résztvevő édesanyák megtanulják értelmezni a meséket, ami segít nekik abban, hogyan kell helyesen kezelni az élet adta nehézségeket.


A program célja, hogy a roma gyerekek számát emelni tudják az oktatási rendszerben, de ennek elengedhetetlen feltétele a szülői támogatás. De ezt, hogy is adhatná meg egy olyan édesanya, aki kibukott az iskolából, nem tud és nem is szeret olvasni? Ahhoz, hogy egy gyermek sikeresen vegye az akadályokat az életben szükséges a szülők iskolához és tanuláshoz való hozzáállása. A Meséd – A mesélő édesanyák projekt épp ebben segít. Mind tudjuk, hogy a mesék, mondókák mennyire fontosak ahhoz, hogy egy gyermek beszédkészsége fejlődésnek induljon. A gyerkőcöknek ebben a korban létszükséglet a mesék megismerése, amik segítenek az óvodai, iskolai beilleszkedésbe. A program célja, hogy azokkal az édesanyákkal, akiknek ez kimaradt az életükből megismertessék ezt a fajta élményt, hogy ők már át tudják adni a gyermeküknek ezt a tudást. Segítve őket abban, hogy jobban teljesítsenek az iskolában, legyen kedvük olvasni, tanulni és ennek köszönhetően tovább maradjanak az oktatási rendszerben, mint szüleik.

A Meséd projekt nem-formális felnőttképzési módszereket alkalmaz, olyan anyákat célozva meg, akik sok esetben maguk korán kiestek az oktatási rendszerből. Ráadásul azt a rövid időt is, amit az iskolarendszerben töltöttek, többnyire kudarcélmények és az alkalmatlanság érzése kísérte, így érthető módon sokszor negatív beállítódás maradt hátra a könyvekkel és az olvasással kapcsolatban. Ha ez a hozzáállás változatlan marad, tovább öröklődik a gyermekeikre, és az iskolai kudarc mintázata tovább adódik a következő generációnak. A szép mesekönyvek használatával, ebben a körfolyamatban kíván a Meséd program változást hozni, azzal, hogy kellemes élményt kapcsol a könyvekhez és az olvasáshoz, ami azonnal megjelenhet a gyerekek mindennapjaiban – vallja Furugh Switzer a program megálmodója.

A Meséd program annyira népszerű lett, hogy hazánk mellett már Szlovákiában, Romániában, Macedóniában, Albániában és Koszovóban is elérhetőek a foglalkozások, amit többségében korábbi tagok vezetnek már. A heti összejöveteleken képzett segítők közreműködésével az édesanyák egyszerű mesekönyvekkel ismerkednek meg. A találkozókon sokszor vesz részt olyan édesanya is, aki először nem mer felolvasni, de idővel már ő is nyitott a társaság és a mesék világa felé. A heti foglalkozásokon egyszerű mesekönyvekből olvasnak fel a szülők, így fejlesztik az olvasási készségeiket majd közösen átbeszélve értelmezik a hallottak. 

A heti olvasmány után a szülők ajándékba megkapják a könyvet. Egyetlen „feltétel” van csupán: átadni a megszerzett tudást otthon a gyermeknek.

„Az édesanyák az első nevelők, az első mentorok; és valójában ők azok, akik meghatározzák kicsinyeik boldogságát, majdani nagyságát és értelmük kibontakozását.”

Abdu’l-Baha