Ne faggassuk a gyereket az iskoláról!

Milyen lelki kihívások elé állítja az iskolakezdés a hat-hétéves gyerekeket, és hogyan segítheti a szülő ezek leküzdését? Mennyit bír koncentrálni egy elsős, nem túl hosszú-e neki a 45 perces óra? Van-e bármi értelmük a most bevezetendő kötelező relaxációs gyakorlatoknak? Az iskolakezdés nehézségeiről dr. Vajda Zsuzsanna gyermekpszichológust kérdeztük.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
iskola
2013. augusztus 15. szabo.daniel

Milyen lelki kihívások elé állítja az iskolakezdés a hat-hétéves gyerekeket, és hogyan segítheti a szülő ezek leküzdését? Mennyit bír koncentrálni egy elsős, nem túl hosszú-e neki a 45 perces óra? Van-e bármi értelmük a most bevezetendő kötelező relaxációs gyakorlatoknak? Az iskolakezdés nehézségeiről dr. Vajda Zsuzsanna gyermekpszichológust kérdeztük.


Amikor egy gyerek iskolás lesz, sok tekintetben nagyon megváltoznak a hétköznapjai. Sokuknak korábban kell kelnie, mint óvodás korában, nem aludhat délután, többet kell egy helyben, csöndben ülnie, nem mehet ki akármikor vécére. Mennyire megterhelők ezek a változások?

Nem jó a kérdésfeltevés: az új elvárásokat ne az 5-6 évesek adottságaihoz viszonyítsuk. A gyerekek képességei, adottságai folyamatosan változnak az életkorukkal, hiszen ez a fejlődés lényege. A 4-5 évesek többségének már nincs kedve délután aludni – sajnos, még azoknak a gyerekeknek sem, akik rendszeresen későn fekszenek -, a korai kelés pedig sokszor valójában a felnőttek számára gond: kevesebben járnak rendszeresen munkába, mint néhány évtizeddel ezelőtt, mert otthonról dolgoznak, kötetlen a munkaidejük, vagy éppenséggel nincs munkahelyük. A gyerekek 10-11 órás alvás után könnyen felébrednek, mindegy, hogy reggel 6 vagy 7 óra van.

A nagyóvodásnak már rég nem okoz nehézséget, hogy csendben, egy helyben üljön akár egy órán keresztül – a képernyő előtt. A vécéhasználat szabályozására pedig nemcsak az iskolában van szükség, hanem a moziban, a színházban, a repülőgépen, vagy az autóban is.