A gyerekkönyvek “megtisztítására” indítottak kampányt Kínában
Betiltják a jövőben Kínában az összes olyan gyerekeknek szóló kiadványt, amely erőszakot, gyilkosságot, obszcén vagy erotikus elemeket tartalmaz. A körözvény szorgalmazza, hogy a kiadók képzett, a káros elemeket hatékonyan kiszűrni képes szerkesztőket alkalmazzanak.
Betiltják a jövőben Kínában az összes olyan gyerekeknek szóló kiadványt, amely erőszakot, gyilkosságot, obszcén vagy erotikus elemeket tartalmaz. A körözvény szorgalmazza, hogy a kiadók képzett, a káros elemeket hatékonyan kiszűrni képes szerkesztőket alkalmazzanak.
A Zsenmin Zsipao központi pártlap beszámolója szerint az ezt elrendelő központi felhívást még a múlt hét végén adta ki a kormány. A dokumentum a legkisebbeknek szánt silány minőségű vagy megkérdőjelezhető tartalmú művek kiszűrésére és visszavonására szólít fel.
A jövőben a piac felügyeletét is szigorítják, s a visszás tartalmú műveket nyomtatók, másolók és kiadók komoly büntetésekre számíthatnak. A hétvégén két kiadó tevékenységét és három folyóirat publikálását már felfüggesztették a hatóságok, miután azokról kiderült: pornográf tartalmat forgalmaztak gyerekeknek. Hétfőn 72 kiadó összefogásával szövetség alakult, melynek célja a kampány támogatása.
A kelet-ázsiai országban bejegyzett 581 kiadó közül 523 gyerekkönyvek forgalmazásával is foglalkozik – írta a Hszinhua hírügynökség. Miközben a nyomtatott könyvek piaca általánosságban zsugorodást mutat, a kicsiknek szóló kiadványok iránti kereslet továbbra is erős. Jól mutatja ezt a trendet, hogy tavaly mintegy 31 ezer mű jelent meg a piacon, 40 százalékkal több, mint 2011-ben. 2013 első félévében a legolvasottabb száz könyv több mint fele gyerekeknek szóló kiadvány volt. A mennyiség növekedésével ugyanakkor a felügyelet is lazul, s mind több kétes tartalom is a piacra jut, erre bármelyik sanghaji könyvesboltban keresés nélkül is találni ma példát.
A nyomtatott kiadványok “megtisztítása” mellett fokoznák az internetes tartalmak szűrését is, mivel egyre több kisgyerek olvas táblagépén vagy számítógépén, az online tartalmak ugyanakkor a nyomtatottnál is nehezebben ellenőrizhetők. A kampányban a kiadványok túlárazása ellen is tenni akarnak.