A gyermekekről szóljon a tanév!

Értékalapú iskola, ingyenes étkeztetés, tankönyvtámogatás. Az idei évben számos módon támogatja a kormány a családokat, hogy könnyebben induljon a tanévkezdés.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. szeptember 01. Csontos Dóra

Értékalapú iskola, ingyenes étkeztetés, tankönyvtámogatás. Az idei évben számos módon támogatja a kormány a családokat, hogy könnyebben induljon a tanévkezdés.


Palkovics László azt is kérte, hogy ne rombolják az egymás iránti bizalmat, „az ellenségeskedésnek és az indulatoknak” ugyanis a gyermekek lesznek az elszenvedői. Az elmúlt egy évben sokan, sokszor megfeledkeztek arról, hogy mindaz, ami a köznevelésben történik, nem öncélú, hanem a gyermekekről szól. Az oktatás a legfontosabb közös ügy, mindannyiunk közös jövőjéről szól – fogalmazott az államtitkár az Érden tartott tanévnyitó ünnepségen. Új rendszerben megváltozott körülmények között indul a tanév. A keretek megvannak, meglesznek, az átalakítás pedig fokozatos, hiszen a köznevelési rendszer összetett – mutatott rá.

Soha nem kapott még ennyi diák támogatást

Dunai Mónika, a nagyobbik kormánypárt országgyűlési képviselője azt mondta: 455 milliárddal több jut az oktatásra 2017-re, mint a 2010-es költségvetésben, amelyet még a baloldali kormány nyújtott be.Soha ennyi gyermek nem juthatott ingyenes étkezéshez és ingyen tankönyvekhez A diákok kétharmada, minden alsó tagozatos ingyenesen kapja a tankönyvcsomagokat – emelte ki.

Minden eddiginél többet, 74 milliárdot fordítanak gyermekétkeztetésre, a kisgyermekek 90 százaléka ingyen étkezhet majd. A szülők a rászoruló gyermekeknek idén januártól az iskolai szünetekben igényelhetik a rendszeres napi étkeztetést ingyenesen – emlékeztetett Dunai Mónika.

Versenyképes, értékalapú iskola a cél

Balog Zoltán rámutatott: közös akarat, hogy jó, jobb legyen a magyar iskola, mint eddig, hogy képes legyen hatékony, versenyképes, ugyanakkor értékalapú, minőségi oktatást megvalósítani. Egyszerre legyen hű a magyar köznevelés hagyományaihoz és gyökereihez, de mégis válaszoljon a jövő kihívásaira, a minden eddiginél gyorsabban és drasztikusabban változó világban – fogalmazott a miniszter.

Kitért arra is, hogy az idei tanévben a digitális kultúra elsajátítása kerül a középpontba. Ezért digitális oktatási stratégiát készítettek elő, amely a digitális nevelés alapelveit rögzíti. Balog Zoltán elmondta, hogy mára a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak egy fillér adóssága sincs.

Tovább emelkednek a pedagógusbérek, csökkenhet a kisdiákok terhelése is – tette hozzá, majd reményét fejezte ki, hogy a kisiskolásoknak a 45 perces órából a 30 perc tanulás és 15 perc játékosság kevésbé lesz terhelő, mint eddig.

A miniszter kiemelte, hogy cél a pedagógusok szakmai önállóságának növelése, és ezt szolgálja a minősítési rendszer is. A családok helyzetével kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy többségük ma jobb helyzetben van az iskola kezdésekor, mint tavaly volt. Emlékeztetett arra, hogy három év alatt egyharmadával csökkentek a családok tankönyvre fordított kiadásai. Balog Zoltán jelezte azt is, hogy egyre többen hisznek a magyar köznevelés jövőjében, így sokkal többen jelentkeztek pedagógusnak első helyen, mint a megelőző években.

Digitális világban élünk

Czunyiné Bertalan Judit digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos ünnepi beszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy a digitális kompetencia azt jelenti: a tanuló a digitális térben megszerzett tudását rendezetten tudja alkalmazni. Megjegyezte: kulcskérdés az is, hogy a gyerekek képesek legyenek a digitális világban biztonságosan közlekedni az értékek mentén. Az iskola és a pedagógia digitalizációja ezt a védelmet kell, hogy megadja, de új pedagógiai lehetőségeket is nyújt – mondta Czunyiné Bertalan Judit, kitérve arra, hogy szükség van a megfelelő sávszélességre, a tantermi és tanári infrastruktúrára, de olyan tartalmak is kellenek, amelyek a tantárgyi tudást erősítik.