A játék nyelve a gyermekekkel való kapcsolódásainkban
A pszichológusokhoz gyakran érkeznek szülők azzal az érzéssel, hogy „ők mindent megtesznek” gyermekükért, mégsem jó a velük kiépített kapcsolatuk. Mintha nem értenék egymást, s egyre távolabb kerülnének egymástól, pedig ők épp ez ellen szeretnének tenni.
A pszichológusokhoz gyakran érkeznek szülők azzal az érzéssel, hogy „ők mindent megtesznek” gyermekükért, mégsem jó a velük kiépített kapcsolatuk. Mintha nem értenék egymást, s egyre távolabb kerülnének egymástól, pedig ők épp ez ellen szeretnének tenni.
Minden család története természetesen más. Mindig fontos azonban személyesen átgondolni a félrecsúszás érzése előtti időszakot. Könnyebb ugyanis változást elérni, ha feltérképezzük ezek lehetséges meghatározóit. Egymás meg nem értése legtöbbször mégis arra vezethető vissza, hogy egyes családtagok jobban figyelnek saját belső gondolataikra és elvárásaikra, mint egymásra, a másik gondolataira és apró jelzéseire.
Egy kisgyermek világát is sokkal jobban megismerhetjük és megérthetjük akkor, ha igazán rá figyelünk. Ennek elengedhetetlen része az együtt töltött idő, és mindazokhoz a tevékenységekhez csatlakozás, amit ő tesz. A gyermekek nyelve pedig leginkább éppen a játékban ragadható meg, amiben „minden lehetséges”. Amiben egyszerre társat kaphat, csodás dolgok történnek, minden kívánság teljesül, és amiben a másik is úgy van mellette, ahogyan ő szeretné.
Ha egy játszó kisgyermek mellé szegődünk, mi is részesei lehetünk ennek a varázslatos világnak, ám ennél még különlegesebb dolog történik: egyszerre részesei lehetünk a történet alakulásának. A gyermek gondolatait megfigyelve pedig őt magát is jobban megérthetjük: milyen helyzetek veszik körül, hogyan érzi magát, hogyan vélekedik róluk. Természetesen a játék nyelvét a történéseken kívül a szereplői határozzák meg, kisgyermekek számára például az állati szereplők különös jelentőséggel bírnak.
Nagyobb gyermekek számára is fontos a szülőkkel való együttlét, melynek során megoszthatják gondolataikat, kérdéseiket. Gyakran elhangzik, hogy a felnőttek legyenek többet gyermekükkel. Ám ha ez az együttlét nélkülözi az igazi egymásra figyelést, a megértésre törekvést, akkor kapcsolatuk hajtóereje fog hiányozni.
Jól tudják mindezeket a befogadó szülők, akik a gyermekvédelem kiemelt szereplői napjainkban. Ők széleskörű felkészítést kapnak például azzal kapcsolatban is, hogyan figyeljenek a családjukba érkező gyermekekre, akiknek szükség esetén az otthon gondoskodását nyújtják. Felkészült szakemberré válásukat a TÁMOP 5.4.10-12/1-2012-0001 számú kiemelt projekt támogatja, amelynek keretében a kifejlesztésre került tananyagok a www.avkf.huoldalon is elérhetőek ingyenes regisztrációt követően.
az Apor Vilmos Katolikus Főiskola
szakmai munkacsoportja