A közösségi szolgálat jó a diákoknak
Kedvezőek a diákság körében a közösségi szolgálat első tapasztalatai, a középiskolás fiatalok a kezdeti kétkedésen túljutva az esetek többségében szívesen vesznek részt a hét témakörben szabadon választható tevékenység valamelyikében - mondta Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tudományos munkatársa az MTI-nek.
Kedvezőek a diákság körében a közösségi szolgálat első tapasztalatai, a középiskolás fiatalok a kezdeti kétkedésen túljutva az esetek többségében szívesen vesznek részt a hét témakörben szabadon választható tevékenység valamelyikében – mondta Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tudományos munkatársa az MTI-nek.
A 2011-ben hozott köznevelési törvény szerint 2016-tól az érettségi vizsga megszerzése feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzése. A középiskolások 2016-ig fokozatosan kapcsolódnak be a közösségi szolgálatba: a miniszteri rendelet szerint először az előző, 2012/13-as tanévben kilencedik osztályos diákoknál kellett megszervezniük az iskoláknak a közösségi szolgálatot, az 50 órát három év alatt lehet elvégezni.
Van olyan intézmény, ahol már bevezették a közösségi szolgálatot, amely az Egyesült Államokból és Angliából indult el, és egyre több országban része a fiatalok nevelésének.
Bodó Márton elmondta: eddig nagyjából az iskolák egynegyedének diákjai vettek részt a szolgálatban. A visszajelzések szerint a tevékenység révén javult a fiatalok önismerete, és könnyebbé vált számukra a pályaválasztás is – tette hozzá az OFI szakreferense.
Magyarországon ezt a fajta szolgálatot egy felmérés is indokolttá teszi. Az emberek hozzáállását a cselekvő, a panaszkodó és a lázadó kategóriában vizsgálták 27 országban. A magyarok a leginkább panaszkodóaknak bizonyultak, és a másik két kategóriában sem végeztek jó helyen. A felnőtté váló generációknak ezen mutatók javulásában segíthet a közösségi szolgálat – hangsúlyozta Bodó Márton.
Sokfajta közösségi szolgálat választható. Lehet például az iskolán belül a gyengébbeket korrepetálni, a szociális otthonokban, kórházakban az idősekkel beszélgetni, az óvodákban a gyerekeknek mesét olvasni. Emellett a hajléktalanok, fogyatékkal élők felkarolásától a tűzoltók munkájával való megismerkedésen át a hadisírgondozásig számos elfoglaltság számít közösségi szolgálatnak.
Mindehhez az intézmények és iskolák közötti együttműködés is szükséges. A fővárosi önkormányzat például informatikai rendszert dolgoz ki a diákok szolgálatának segítésére, és az Országos Polgárőr Szövetség is keresi a kapcsolatot az iskolákkal, a többi között számítanak az iskolásokra az illegális szemétlerakók feltérképezésében – sorolta Bodó Márton.
Az MTI tudósítói néhány közösségi szolgálat működéséről gyűjtöttek információt.
A dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium diákjai az utóbbi két tanévben végeztek munkát a helyi Szent Pantaleon Kórházban. Erdély-Franyó Anna ápolási igazgatóhelyettes elmondta, hogy az önkéntes fiatalok szakápoló irányításával a betegek étkeztetésében, az ágyazásban, a kórterem rendbetételében segítettek. Értékelése szerint a kezdeményezés bevált, a gyerekek közül többen éppen a kórházban szerzett élmények hatására határoztak úgy, hogy egészségügyi pályát választanak.
Pécs 17 középiskolájának több száz tanulója tavaly kapcsolódott be a közérdekű munkába. A főként roma gyerekeket oktató Gandhi gimnáziumban elsősorban szociális feladatokat vállalnak a diákok. Ignácz István igazgatóhelyettes elmondta, hogy több gyerek óvodában segít a kicsinyek öltöztetésében, meseprogramok szervezésében.
A Leőwey gimnáziumban a német és francia szakos diákok körében népszerű a helyi Lions Club nemzetközi kapcsolatait tolmácsolással segíteni. Más iskolák még most keresik a lehetőséget a közösségi szolgálat kialakítására.
A szombathelyi Herman Ottó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium focicsapatának tagjai júniusban a dunai árvíz idején Győrben a gátak magasításához hordák a homokzsákokat. Keszei Andrea, az iskola nevelési igazgatóhelyettese elmondta, hogy tapasztalatai szerint a diákok egyébként sem kötelességnek tekintik a közösségi munkát, hanem jó alkalomnak arra, hogy belekóstoljanak a munkába. A diákokra számíthatnak az iskola parkjának gondozásában vagy a katolikus templom takarításában is.
A városban az idén nyílt meg a Vasi Diák Közösségi Szolgálat irodája, ahol a közösségi munkát egyénileg kereső diákokat és az őket fogadó civil szervezeteket “hozzák össze”.
Az érettségire készülő zalaegerszegi diákok a tanév kezdete óta végeznek közérdekű munkát a Hevesi Sándor Színházban, amely előadásonként nyolc középiskolásnak tud feladatot adni. Nagy Ferenc, a színház programfelelőse elmondta, a fiatalok fogadják a közönséget, segítenek a jegykezelésben, és az előadások népszerűsítéséből is részt vállalnak.
A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet miskolci Családok átmeneti otthona pedagógusoknak indít képzést. Rácsok Balázs, az otthon vezetője elmondta, hogy a képzéssel a közösségi szolgálat szerveséhez szerezhetnek gyakorlati ismereteket a tanárok. A segélyszervezet jelenleg is foglalkoztat egy diákot, aki felnőtteket oktat a számítógép kezelésére.