A kütyüzés nagy kísértés

A kamaszodó gyereked épp most ígérte meg, hogy tanul, de rajtakapod, hogy a telefonját nyomkodja? Ne légy rá mérges: egyszerűen nem képes ellenállni.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
tinédzser
2015. március 29. Gyarmati Orsolya

A kamaszodó gyereked épp most ígérte meg, hogy tanul, de rajtakapod, hogy a telefonját nyomkodja? Ne légy rá mérges: egyszerűen nem képes ellenállni.


Az Iowai Egyetem kutatói szerint a tinik sokkal kevésbé tudnak ellenállni, ha arról van szól, hogy valamivel azonnali hatást érjenek el, vagy azonnal jutalmat kapjanak valamiért, mint a felnőttek. A szakemberek által végzett felmérés segíthet megéreni, miért bír olyan ellenállhatatlan vonzerővel, hogy a tinédzserek azonnal válaszoljanak egy sms-re, vagy visszaírjanak egy chat-üzenetre, és miért nem inkább a hosszú távon kifizetődő tanulást helyezik előtérbe.

„A jutalomnak nagy a vonzereje”, mondja Jatin Vaidya, az egyetem pszichiátriai professzora. „Még ha az adott cselekedet vagy annak folytonossága nem is áll a kamasz érdekében, mégis „elcsábul”, hiszen tudja, hogy a jutalmazás (pl: mások pozitív kommentjei, kommunikáció a kortársakkal, stb.) azonnali lesz, ez a vágy pedig sokkal erősebb a tinikben mint a felnőttekben.”

A szülők mindeközben szeretnének határt szabni a multimédiás eszközök állandó jelenlétének és használatának annak érdekében, hogy a gyerek inkább a jövőjére koncentráljon. A kutatók azt javasolják, hogy pl. a közösségi média vs. házi feladat dilemmája esetében este 9-kor kapcsoljunk ki minden olyan eszközt, amin keresztül elérhetőek a közösségi oldalak.

A kutatás során Vaidya és kollégái arra voltak kíváncsiak, hogy a közkeletű hiedelmen túl, miszerint a tinédzserek azért hoznak sokszor rossz döntéseket, mert a homloklebenyük még nem teljesen kifejlett, vajon mi az, ami lezajlik egy kamaszban, ami a magasabb szintű érveléstől független viselkedésformákat vált ki.

„Meg akartuk érteni az agy jutalmazó-rendszerét és azt, hogyan változik ez a működési mechanizmus a gyerekkortól a felnőttkorig”, mondta el Vaidya a Science Daily-nek.

A felmérésben 40 13-16 éves tinédzser és 40 20-35 éves felnőtt vett részt. Először a résztvevőket arra kérték, találjanak meg egy piros vagy egy zöld gyűrűt a számítógép monitorán, gyűrűk sokaságában. Amikor ez sikerült, a feladat az volt, hogy meghatározzák: a gyűrűben látható fehér vonal vízszintes vagy függőleges-e? Ha jól válaszoltak, a résztvevők 2-10 cent jutalmat kaptak. Egyeseknek a piros gyűrűért járt a legmagasabb jutalom, másoknak a zöldért. Azt, hogy melyik szín hoz többet a konyhára, senkinek nem árulták el.

240 próbálkozás után a résztvevőktől azt kérdezték, észrevettek-e bármit a színekkel kapcsolatban. A legtöbben nem kapcsolaták össze a színt a jutalommal, ami azt bizonyította a kutatóknak, hogy a gyűrűs kísérlet nem igényelt magasszintű döntéshozást.

A következő körben először egy gyémánt alakú célpontot kellett találniuk a monitoron. Ezúttal a piros és zöld gyűrűk csalétekként szolgáltak. Először a tinédzserek és a felnőttek egyaránt azt a színű gyűrűt választották, amely a legmagasabb pénzjutalommal kecsegtetett, de rövid időn belül a felnőttek elfogadták, hogy most a gyémántra kell koncentrálniuk, nem pedig a csábító gyűrűkre. A kamaszokat ezzel szemben nem érdekelte a gyémánt. Ők a jutalomra mentek.