A magyarokat nem érdeklik a celebek

Legalábbis nem annyira. Egy friss felmérésből kiderül, egyáltalán nem nézünk fel rájuk, nem szeretnénk olyanok lenni, mint ők.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
celeb
2013. december 03. szabo.daniel

Legalábbis nem annyira. Egy friss felmérésből kiderül, egyáltalán nem nézünk fel rájuk, nem szeretnénk olyanok lenni, mint ők.


De akkor kiket választunk példaképnek? A Mediameter nemrég nyilvánosságra hozott országos kutatásából – a cég 2 ezer magyar felnőttet kérdezett meg személyesen a III. negyedévben – kiderült, a magyar felnőttek inkább a családjuk tagjaira büszkék, rájuk szeretnének hasonlítani, mint hírességekre.

A kutatókat az érdekelte, hogy mi alapján és milyen példaképet választanak a magyarok.
Kiderült, a hazai felnőttek 40 százaléka tud megnevezni példaképet. Minden tíz felnőttből kettő valamelyik családtagjára, barátjára és ismerősére tekint példaképként, valamivel kisebb hányaduk ismert sztárokat, hírességeket, celebeket nevezett meg, míg nagyjából egytizedük civil szakmákat, vagy civil szakmák képviselőit (pl. tűzoltók, tanárok stb.) választott. A kutatásból az is kiderül, hogy a példaképek választásának indokaként a legtöbben az intelligenciát, a megfelelő észjárást, illetve a barátságos, kedves modort jelölték meg.

Személyes ismerősök az átlagnál gyakrabban példaképei a 30-39 éveseknek, illetve a nőknek. Sztárokat, ismert embereket inkább a legfiatalabb, 18-29 éves korosztály tagjai, valamint a viszonylag gyakran (hetente több alkalommal) internetező népesség tagjai választják. A 60 évesekre és idősebbekre, az alacsonyabb iskolai végzettségűekre, illetve a nagyon ritkán internetezőkre jóval jellemzőbb az, hogy nem rendelkeznek semmilyen személyes példaképpel.

Lapunknak a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta, többen is kutatták már e területet, elsősorban szociológusok és pszichológusok a tudományos szférából. Az eredményeink, bár nem összehasonlíthatóak a korábbi kutatásokkal módszertani okokból, viszont azt jól látjuk, hogy trendjeiben illeszkedünk mások kutatásaihoz – mondta.

Rabcsánszki Laura szerint azért érdekes tudni e kérdésekre a válaszokat, mert egyfajta visszatükröződése annak, hogy mire vágynak az emberek. „Valamilyen tulajdonság miatt választunk magunknak valakit példaképnek. A példaképeink inspirálnak minket, utat mutatnak nehéz helyzetben, megerősítik már meglévő véleményeinket. Szerintem ez egyfajta visszatükröződése annak, hogy mire vágynak az emberek, milyenek szeretnének lenni egy olyan világban, ahol a média legkülönbözőbb platformjaiból ömlik az információ, hogy mire kell egy fogyasztónak vágynia, milyennek kellene lennie” – fogalmazott.

„Ideálisnak” érezzük magunkat

“Természetesen a média közvetít sokféle példát, köztük családját szerető férfit és nőt is, de mégis hajlamosak voltunk mi kutatók is azt feltételezni, hogy a család mint érték már kevésbé fontos az emberek számára, de a kutatásunk ezt megcáfolta.”

A megkérdezetteknek arra is választ kellett adniuk, hogy milyen kép él bennük az ideális férfi és női tulajdonságokkal kapcsolatban, és mennyire érzik magukat közelállónak az ideális karakterekhez.

A hazai felnőttek úgy érzik, a közepes szintnél egy kicsit közelebb állnak saját nemük ideális karaktereihez. Az eredmények szerint, azok, akik civilek, vagy barátok és ismerősök közül választottak maguknak példaképet, közelebb állónak érzik önmagukat az ideális karakterhez, mint azok, akiknek sztárok a példaképeik, vagy éppen azok, akik ilyennel nem rendelkeznek.

A nő családcentrikus, a férfi jó munkaerő

A megkérdezettek majdnem fele azt gondolja, hogy az ideális nő jellemző tulajdonsága, hogy családcentrikus gondolkodású, esetleg magát is feláldozva gondoskodik a családtagjairól, intézi a háztartás fenntartásával kapcsolatos ügyeket.  “Érdekes adat, hogy csak minden negyedik ember említette azt, hogy az ideális nőnek csinosnak, szépnek, szexisnek kell lennie. Igaz, az ideális nőnek a válaszadók szerint még így is a második legfontosabb jellemvonásai ezek” – mondta Rabcsánszki Laura, aki hozzátette: tízből ketten azt gondolják, hogy az ideális nő értelmes, intelligens és tanult.

Az ideális férfi legjellemzőbb tulajdonsága ezekkel szemben az, hogy jó munkaerőnek számít, jól keres, stabil egzisztenciája van és így el tudja tartani a családját. Sok válaszadó szerint fontos, hogy az ideális férfi családcentrikus legyen, vegyen részt a család életében is. Tízből egy embernek pedig az is lényeges, hogy sportos, izmos is legyen – derül ki a Mediameter médiakutató cég kutatásából.

A család továbbra is meghatározó

Kérdésünkre az ügyfélkapcsolati igazgató elárulta, a kutatás indulásakor az volt a feltételezésük, hogy a példaképek között előkelőbb helyet fognak elfoglalni a celebritások, az internetes sztárok. Az eredmények elemzésekor viszont azzal kellett szembesülniük, hogy a példaképeket leginkább a családi, baráti kör biztosítja. A másik meglepő eredmény volt számunkra – fűzte hozzá – , hogy mennyire szorosan kötődik a családcentrikusság az ideális nő és férfi képében. „Természetesen a média közvetít sokféle példát, köztük családját szerető férfit és nőt is, de mégis hajlamosak voltunk mi kutatók is azt feltételezni, hogy a család mint érték már kevésbé fontos az emberek számára, de a kutatásunk ezt megcáfolta.”