A szellemi tulajdon védelme az oktatásban

Szellemitulajdon-védelmi ismeretekkel bővülnek az általános és középiskolások tankönyvei annak a megállapodásnak köszönhetően, amelyet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) és a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (korábban Nemzeti Tankönyvkiadó) írt alá csütörtökön a fővárosban.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2013. szeptember 02. bencze.aron

Szellemitulajdon-védelmi ismeretekkel bővülnek az általános és középiskolások tankönyvei annak a megállapodásnak köszönhetően, amelyet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) és a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (korábban Nemzeti Tankönyvkiadó) írt alá csütörtökön a fővárosban.


Az együttműködés fő célja a tankönyvek, tanári segédkönyvek, tanári továbbképzések szellemitulajdon-védelmi ismeretekkel való bővítése és ezzel a diákok szellemi tulajdonnal kapcsolatos tudatosságának növelése. A megállapodást Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke és Kiss János Tamás, a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó vezérigazgatója látta el kézjegyével.
 
A hivatal által jegyzett közlemény szerint a szeptember 1-jétől felmenő rendszerben hatályba lépő kerettantervekben a korábbiakhoz képest hangsúlyosabban jelennek meg a szellemi tulajdon védelméhez kapcsolódó témák, így például a feltalálók és a szabadalmak szerepe a kémia tantárgy, a védjegy fogalma illetve a termékhamisítás veszélyei a technika, életvitel és gyakorlat tantárgy, a szerzői jog betartásának szabályai az interneten az erkölcstan és informatika tantárgyak, vagy az idézés szabályai a magyar nyelv és irodalom tantárgy követelményei között. A fentiek mellett az együttműködés másik iránya a pedagógusok szellemitulajdon-védelmi ismereteinek bővítése egyrészt a tanároknak szóló kézikönyvek, útmutatók kiegészítésével, illetve tematikus kiegészítő segédanyagok készítésével, másrészt ilyen tárgyú továbbképzések szervezésével – olvasható a közleményben.
 
A közlés szerint a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala 2013 őszén pályázatot ír ki a szellemi tulajdonnal kapcsolatos tudásanyag jobb megismertetése, oktatásának népszerűsítése érdekében pedagógusok számára. Bendzsel Miklós, aki egyben a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) elnökhelyettese is, elmondta: – a HENT 2011-ben országos felmérést végzett a magyar középiskolákban, melynek során a diákok szellemi tulajdonnal, különösen a szerzői jogi védelem alatt álló tartalmak online felhasználásával kapcsolatos ismereteit, attitűdjét vizsgálta. Az adatok szerint a középiskolás diákok 93 százaléka kap olyan feladatokat, amelyhez az internetet használja, 33 százalékuk mégsem hallott soha még a szerzői jogról, a diákok 36 százaléka szerint jogszerű filmeket feltölteni az internetre, 30 százalékuk szerint pedig szabadon, a forrás megjelölése nélkül bemásolhatnak a dolgozatukba egy interneten talált szöveget.
 
Kiss János Tamás hangsúlyozta: a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó kiemelt feladatának tekinti, hogy olyan tudásanyagot közvetítsen, ami a napi aktuális kihívásokra is reagál. Véleménye szerint szintén nem kielégítőek a szerzői jogokra vonatkozó ismeretek. Mint mondta, bizonyára ennek tudható be, hogy még a közoktatási intézményekben is mindennapos gyakorlattá vált a tankönyvek, munkafüzetek fénymásolása, súlyos kárt okozva ezzel a szellemi alkotások tulajdonosainak