A szülők iskolai végzettsége meghatározó gyermekeik tanulmányi jövőjére nézve

A szülők iskolai végzettsége hatással van a gyerekek felsőoktatási tanulmányaira – derült ki az Eurostudent V. felsőoktatás-kutatási program vizsgálataiból.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2014. október 13. Gyarmati Orsolya

A szülők iskolai végzettsége hatással van a gyerekek felsőoktatási tanulmányaira – derült ki az Eurostudent V. felsőoktatás-kutatási program vizsgálataiból.


A kutatás eredményeit az Educatio Nonprofit Kft. budapesti sajtótájékoztatóján ismertette Kiss László, a kft. felsőoktatási elemzője.

A felsőoktatás szociális dimenziójára fókuszáló Eurostudent V. nemzetközi vizsgálatban 26 európai ország vett részt. Magyarországon az Educatio Nonprofit Kft. koordinálta a vizsgálatot 25 felsőoktatási intézmény és csaknem 17 ezer hallgató részvételével. A vizsgálatban a felsőoktatásban tanulók társadalmi hátterének különböző elemeit, életkörülményeit, valamint nemzetközi mobilitásukat térképezték fel.

Kiss László elmondta, hogy a hallgatók tanulmányi életútját jelentősen befolyásolja a szülők iskolai végzettsége. A nem diplomás szülők gyerekei nagyobb arányban “tolják el” a belépést a felsőoktatásba, míg a diplomás szülők gyerekei a középiskolából megszakítás nélkül kerülnek a felsőoktatásba. Ez pedig hatással van a felsőoktatási tanulmányaikra – tette hozzá az Educatio kft. elemzője. A késve belépők igen nagy százalékban esti vagy levelező, úgynevezett részidős képzéseken tanulnak, és nagyobb arányban dolgoznak tanulás mellett.

Kiss László kitért arra is, hogy a munkaerő-piaci jelenlét befolyásolja az oktatásban való részvételt. Mint mondta, a “nem intenzíven tanuló”, a tanulásra heti húsz óránál kevesebb időt fordító hallgatók nagyon nagy százalékban levelezősök.