A társasjátékozás aranybánya, a legjobb fejlesztés
Hogy fejlesszük a gyereket társasjátékokkal? Lencse Máté pedagógus hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozik, az Igazgyöngy Alapítványhoz tartozó Toldi Tanodában fejleszti őket többek között a játék segítségével. Beszélgetésünk során kiderül, hogy a társasjátékozás aranybánya, sokféle készség és élethelyzet begyakorolható általa. Az SOS Gyermekfalvak interjúja.
Hogy fejlesszük a gyereket társasjátékokkal? Lencse Máté pedagógus hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozik, az Igazgyöngy Alapítványhoz tartozó Toldi Tanodában fejleszti őket többek között a játék segítségével. Beszélgetésünk során kiderül, hogy a társasjátékozás aranybánya, sokféle készség és élethelyzet begyakorolható általa. Az SOS Gyermekfalvak interjúja.
Ha a szülő, nagyszülő társasjátékozik a gyerekkel, rögtön felmerül, hogy hagyja-e nyerni a kicsit.
Szerintem ne. A gyerek nem hülye, rá fog jönni. Ha olyan a játék, hogy a felnőtt jobb, sokkal elegánsabb előnyt adni. Ez olyan, mintha bal kézzel teniszeznék. Nagyon fantáziadús módon lehet számos játékban előnyt adni.
Sokszor attól fél a szülő, hogy a gyerek, ha veszít, sír vagy tombol, hisztizik.
Ilyenkor inkább az a megoldás, hogy nagyon gyors, 3-5 perces játékokat játszunk. Ha vesztett, gyorsan jöhet az új parti, újra van esélye nyerni.
Miket lehet még fejleszteni?
Mi nagyon sokféle készségre találtunk fejlesztő játékot. Vannak logikai játékok, vagy ahol számolni kell tízes, százas számkörben. Sok játék átültethető idegen nyelvre, mi például házilag készítettünk egy Dobblét, ahol angol szavakat kell felismerni a kártyákon. Sok játékban kell kommunikálni, itt az nyer, aki meggyőzi a másikat, például a kereskedős játékokban. Sok játék a versenyzésre épít, de például a Hanabiben együtt kell működni a többiekkel. A játékok kerettörténete is fejlesztő lehet, a mi gyerekeinknek a földrészek ismerete probléma volt, bármilyen játék, amiben van térkép, jó erre. Sok játék van, amely információkat hordoz valamilyen korról, műveltségi területről.
Van olyan játék, amit károsnak találsz?
Nem. Minden játékszituáció valamire jó, csak nem szabad túltolni. Néha lehet Ki nevet a végén?-t is játszani a gyerekkel, csak ne mindig olyan játékokat játsszunk, ahol minden a szerencsén múlik egy hosszú játékban. De ezzel együtt fontos olyan játékokat is játszani, ahol nagy a szerencse szerepe. Ezt is meg kell tanulni, hogy hiába játszol jól, hiába döntesz jól, nem mindig az történik, amire felkészültél, mert ez az életben is gyakran előfordul.
Ami nem jó irány, az a Monopoly és Hotel típusú játékok, ahol az elején eldől, mi fog történni, aki az elején megszerzi a legjobb épületet, az nagy valószínűséggel nyerni fog, és a többiek az ő győzelméhez asszisztálnak egy órán keresztül, ami az első percben el van döntve.
Akkor is fejleszt a társasjáték, ha egymással játsszák a gyerekek?
Persze. Egyszerűbb, kétszemélyes absztrakt játékokat érdemes tanítani nekik, amelyeknek nincs kerettörténete, ilyen például a dáma, Kalaha, Quarto, Pylos. Ezek a logikát, az absztrakt gondolkodást fejlesztik, no meg persze ül egy asztalnál egy másik emberrel, betart szabályokat közben.