A tovább szoptatott gyerekek jobban teljesítenek az iskolában

Kutatások kimutatták, hogy minél tovább szoptatnak egy kisbabát, annál jobb eredményeket fog később elérni az iskolában.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
iskola
2014. március 25. Gyarmati Orsolya

Kutatások kimutatták, hogy minél tovább szoptatnak egy kisbabát, annál jobb eredményeket fog később elérni az iskolában.


Mindez úgy derült ki, hogy az év végi felmérések során megnézték, hogy melyik tanulót mennyi ideig szoptatták annak idején, és ehhez képest milyen eredményeket ért el a dolgozatok írásánál. Az 5489 gyereket bevonó angliai kutatás fontos része volt, hogy amikor a gyerekek 9 hónaposak voltak, megkérdezték az anyukáikat szoptatási szokásaikról.

A megkérdezettek gyerekeinek 2/3-át szoptatták. Közülük 32 százalékot legalább négy hónapig, 16 százalékot több mint négy hónapig.

Amikor a gyerekek iskolásak lettek, a brit tanárok által kidolgozott Foundation Stage Profile felmérési rendszer segítsével igyekeztek megállapítani, hogy hogyan teljesítenek a gyerekek az iskola első osztályában, mielőtt betöltenék ötödik életévüket. (Angliában a gyerekek már négy évesen “iskolába” mennek.)

A tanárok hat különböző fejlődési területen vizsgálódtak egy éven keresztül és a következő eredményekre jutottak: a gyerekek fele az elvárt, életkorának megfelelő szintet teljesítette, de azok közül, akiket sosem szoptattak, csupán 37 százalék érte el a kívánt eredményeket. Azoknak, akiket kevesebb mint két hónapig szoptattak 49 százaléka teljesítette a követelményeket, a két-négy hónap között szoptatottaknál ez az arány 56 százalék volt, a négy hónapnál tovább szoptatottaknak pedig 60 százaléka tudta elérni a várt szintet.

Az Oxfordi Egyetem National Perinatal Epidemiology Unitjának kutatói szerint a felmérés bebizonyította, hogy a hosszabb szoptatási időszak hatással van az iskolai teljesítményre is. Szerintük ennek oka, hogy az anyatejben található zsírsavak segítik a kognitív fejlődést, írja a Daily Mail.

A szoptatás minden szempontból jótékony hatással bír, de a leginkább a kommunikáció, a nyelvtanulás, az olvasás, a tudás és megértés, valamint a fizikai fejlődés területén eredményez komoly előnyt. A szoptatott gyerekek magasabb pontszámokat értek el mind személyes, mind szociális vagy érzelmi fejlődésük tekintetében, de jobbak voltak problémamegoldásban, érvelésben, számolásban és kreativitásban is.

Az Egyesült Királyságban jelenleg négy nőből egy nem szoptatja a gyerekét, amivel a szigetország a világon a legrosszabb helyen áll a szoptatási ranglistán.