“Ahol a legjobb barátok készülnek”

Jól eltalált ajándékot kapni mindig nagyszerű érzés. Segítségével kifejezhetjük, hogy az, akinek az ajándékot adjuk, különlegesen fontos számunkra, mivel vettük a fáradtságot, hogy végiggondoljuk, mi az, aminek igazán örülne. De vajon mi a helyzet a gyárilag személyre szabható gyerekjátékokkal? Ugyanezt az üzenetet közvetítik? Vagy merő marketing az egész?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2013. augusztus 09. Gyarmati Orsolya

Jól eltalált ajándékot kapni mindig nagyszerű érzés. Segítségével kifejezhetjük, hogy az, akinek az ajándékot adjuk, különlegesen fontos számunkra, mivel vettük a fáradtságot, hogy végiggondoljuk, mi az, aminek igazán örülne. De vajon mi a helyzet a gyárilag személyre szabható gyerekjátékokkal? Ugyanezt az üzenetet közvetítik? Vagy merő marketing az egész?


Enyém, mert rajta van a nevem

A gyerekek különösen érzékenyek arra, hogy saját dolgaik vegyék őket körül. Minél sajátabb, annál jobb. Ezt az igényüket szolgálja ki sok-sok egyénivé varázsolható játéktípus. A legegyszerűbb elgondolás, amikor a gyerek beleírhatja a nevét, vagy beragaszthatja a megfelelő fényképét egy füzetbe, könyvbe, kiadványba. Létezik már eképpen “csak az enyém”-autós táska, bútor, plüss, bányászlámpa (!), sportfelszerelés… tulajdonképpen kár is sorolni, a lista végtelen.

Nem fogunk most azon rágódni, mennyire estek át egyes cégek a ló túlsó oldalára, mert mindig voltak és lesznek ilyenek. A gyerek az egyik legnagyobb biznisz, mindent el lehet adni, bármilyen gagyi is. (Kedvencünk a nyúlós ragacs, amit, ha odavágunk a falhoz, ott marad. Ezért pénzt adnak emberek. Lehet sorolni a játékipar hasonló gyöngyszemeit!)

Én és a kis tükörképem

Vannak tehát cégek, akik tökélyre fejlesztették a személyre szabottságot. Az egyik ilyen a MyTwinn. Hogy a twin (iker) szót miért írták két n-nel, az rejtély, mindenesetre a katalógusból süt a profizmus. A játék lényege, hogy elkészítik a gyerek (leánygyerek, természetesen) miniatűr, játékbaba-megfelelőjét, mását. Egy űrlapon előre ki kell választani, milyen hajat, ruhát, szemszínt szeretne a kis delikvens. Megadható a baba magassága, derékbősége, sőt, még az is, hogy hol  legyenek rajta a szeplők, anyajegyek, és még fülbevalót is kaphat – extraként.

A ruhát – mesterfogás ez is! – a történet mindkét szereplője, kislány és baba is – megkapja saját méretében, s innentől semmi nem állhat útjában a boldogságnak és a kiegészítők végtelen ideig történő bővítésének. Bútorok, ékszerek, babaápolási szerek, különböző szabadidős tevékenységekhez szükséges ruhák és eszközök…mind mind gyönyörűen kivitelezve. Ha pedig bármi történik a babával, akkor el lehet küldeni őt postán a “babakórházba”, ahol újabb tetemes összegekért megjavítják, azaz – elnézést – meggyógyítják. Egy megrongálódott hajért például 100 dollárt kérnek. Ha jól utánaszámolunk, ennyit bárki ad borítékban az orvosnak, nem?

A baba ruhával, felszereléssel 100 ezer forint alatt nemigen úszható meg, de szerencsére nem is nálunk árulják, Amerikában pedig ez az összeg sokaknak nem összeg.

Szárnyát szegve a képzeletnek?

Persze, ahogy a cikket írjuk, elősejlik a Waldorf-baba tökéletesen egyszerű, szándékosan kifejezéstelen arca, és máris azon gondolkodunk, vajon melyiktől lesz boldogabb a gyerek? Hiszen a csilli-villi hasonmásnak nehezen áll ellen egy 6-7 éves kislány, de az újabb és újabb trendi darabok és kellékek kiegészítése, valamint a versengés a barátnőkkel nem feltétlenül tereli jó irányba a dolgot. A fantáziát pedig háttérbe szorítja, hogy itt tényleg minden előre kitalált, mint egy középkategóriás hollywoodi filmben.

Mackógyár

Nagy kedvencek az egész földkerekségen a Build-A-Bear cég játékai is. Az alapító Maxine Clark ötlete az volt, hogy a vásárló kiválaszt egy plüssállatot és szó szerint felruházza: vesz neki ruhácskát, kiságyat, cumit, stb. Abszolút nem eredeti, viszont olyannyira működik, hogy 2007-ig 50 milliót adtak el a plüssökből, és jelenleg négyszáz boltjuk van 16 országban. A mottójuk pedig: “Ahol a legjobb barátok készülnek.” 

Az a bizonyos mosoly

Kedves szülők, nehogy félreértsétek, eszünkben sem jut titeket kritizálni! Teljesen természetes, hogy mindannyian azt szeretnénk kiválasztani a boltban a gyerekünknek, aminek a legjobban örülnek, és ha ez egy újabb póni, barbie, vagy pókember-figura, akkor sokszor félretesszük előítéleteinket és fizetünk, abban a biztos tudatban, hogy hamarosan láthatjuk gyermekünk felragyogó szemét és mosolyát. Mi most kifejezetten arra próbálunk rámutatni, mi az, ami érték, és mi az, amit csupán üzleti érdekek vezérelnek – ügyesen álcázva a legtökéletesebb csomagolásban.

Úgy véljük, egy gyereknek nincs szüksége arra, hogy a mackóján, babáján rajta legyen az anyajegye, vagy neve. Nem ettől lesz egyedi. Hanem attól, hogy éjszaka a sötétben elsuttoghatja neki titkait. Hogy anyától és apától kapta. Hogy kicsit szakadt a füle, de éppen ezért még jobban szereti. Ebben nincs semmi biznisz. Éppen ettől működik…

Kólavarázs

S bár nem játék, mégsem hagyhatjuk le a sor végéről a Coca Cola zseniálisan és vérlázítóan egyszerű ötletét: keresztnevet minden üvegre, dobozra! Hogy ez mekkora húzás! Ráadásul be is jött nekik. A Share a Coke (Ossz meg egy kólát!)-kampány hatalmas sikere azt bizonyítja, még a cukrozott kátrány is jobban csúszik, ha rajta van a nevünk. Mert amin rajta van, azt óvodás korunk óta tudjuk, hogy a miénk. És ha még jéghideg is, akkor az tényleg az igazi…