Akik a vak gyerekekkel is rajzolnak – interjú
A meseterápia és a művészetterápia különösen hasznos módszerek gyermekek esetében, mind a gyógyítás, mind a fejlesztés terén. Művészetterápia hallatán elsősorban automatikusan a képzőművészetek, a rajzolás, festés ugrik be, és valóban, ezeket ez eszközöket széles körben használják. De mi a helyzet akkor, ha a művészetterapeuta vak és látássérült gyermekekkel foglalkozik?
A meseterápia és a művészetterápia különösen hasznos módszerek gyermekek esetében, mind a gyógyítás, mind a fejlesztés terén. Művészetterápia hallatán elsősorban automatikusan a képzőművészetek, a rajzolás, festés ugrik be, és valóban, ezeket ez eszközöket széles körben használják. De mi a helyzet akkor, ha a művészetterapeuta vak és látássérült gyermekekkel foglalkozik?
Lehet-e vak gyerekekkel rajzolni, és mire jó esetükben a különböző módszerek kombinációja? Hogyan dolgozza fel egy gyerek, ha nem születésétől fogva látássérült, hanem később veszíti el a látását, és hogyan segíthetünk neki?
A Mosoly Alapítvány két terapeutája kilencedik éve tart csoportokat az Új Európa Alapítvány támogatásával a debreceni Dr. Kettesy Aladár Általános Iskolában, ahol vak és látássérült gyermekek tanulnak. Sokan közülük halmozottan hátrányos helyzetűek, egyéb fogyatékkal. Hajduné Fábián Irén és Lórántné Kovács Anna terapeuták a művészetterápia és a mozgásterápia eszközeinek sokoldalú felhasználásával és a speciális célcsoportra kidolgozott saját technikák, módszerek segítségével dolgozik a gyerekek fejlesztésén. Tapasztalataikról, élményeikről beszélgettünk a terapeutákkal.
Milyen gyerekekkel foglalkoztok, hány évesek, miben sérültek?
Lórántné Kovács Anna: Csoportjainkban 6-12 éves enyhén, vagy súlyosabban látássérült és vak gyermekek vesznek részt, akik szinte kivétel nélkül halmozottan hátrányos helyzetűek. Sokszor nem elfogadható körülmények közül érkeztek az iskolába, így mind szociálisan, mind a tanulásban le vannak maradva kortársaikhoz képest.
Korosztály, illetve a gyermekek igényei szerint több csoporttal dolgozunk. Nem mindegy ugyanis, hogy látó, vagy vak gyermekkel vagyunk együtt. Különböznek a gyermekek a tekintetben is, hogy melyik eszközt részesítik előnyben: inkább a zene áll közelebb hozzájuk, vagy a művészetek, mese, dramatikus játékok, vagy épp a mozgásos tevékenységek. Igyekszünk kisebb létszámmal (6-7-8 fő) dolgozni, azonban előfordul, hogy nem tudunk nemet mondani a gyerekek kérlelésére, így alkalomadtán 10-12 gyerek is részt vesz a csoportokon.